Személyazonosító igazolvány
Kötelező kiváltani a személyazonosító igazolványt?
Nem kötelező kiváltani. Egy személyazonosításra alkalmas okmánnyal
azonban mindenki köteles rendelkezni, és azt az állampolgárnak magánál
kell tartani.
Ha valakinek útlevele, vagy 2001. január 1. után kiadott (kártya
formájú) jogosítványa van, akkor nem kell személyazonosító igazolványt
kiváltania. A 14. életévét betöltött magyar állampolgárnak,
bevándorlónak és menekültnek rendelkeznie kell személyazonosításra
alkalmas okmánnyal.
Hol igényelhető személyazonosító igazolvány?
Személyazonosító igazolványt az ország bármely körzetközponti
(fővárosban kerületi) jegyzőjénél (okmányirodájában) lehet igényelni. A
személyazonosító igazolvány igényléséhez nem kell előre adatlapot
beszereznünk és kitöltenünk, igazolványképet sem kell vinni.
Mi a teendő az igazolvány elvesztése esetén?
Három napon belül fel kell keresni valamely körzetközponti jegyzőt
(külföldön történő elvesztés esetén a külképviseletet), és be kell
jelenteni a személyazonosító igazolvány elvesztését. A bejelentéskor
jegyzőkönyvet vesznek fel az elvesztés körülményeiről (elvesztés ideje,
helye stb.), amit a bejelentőnek alá kell írni .
Az elveszett személyazonosító igazolványokat az okmánykörözési
nyilvántartásba bejegyzik, és a rendőrség a továbbiakban körözi azt.
Ha valaki elveszti a személyazonosító igazolványát, akkor kérhet
helyette újat (pótlás). Ez azonban nem kötelező, csak akkor kötelező
pótolni az elveszett személyazonosító igazolványt, ha a polgárnak nincs
érvényes útlevele, vagy érvényes 2001. január 1. után kiadott gépjármű
vezetői engedélye (lásd még: Okmányok elvesztése, megsemmisülése,
megrongálódása).
Mi a teendő a személyazonosító igazolványban szereplő adatok
megváltozása esetén?
Fel kell keresnie egy körzetközponti jegyzőt (okmányirodát) és magával
kell vinni:
1. a lecserélni kívánt személyazonosító igazolványt, annak hiányában
útlevelet, vagy jogosítványt (2001.január 1. után kiadott);
2. az illeték befizetésének igazolását (vagy amennyiben az
okmányirodában lehet kifizetni az illetéket, akkor elegendő készpénzt,
esetleg bankkártyát) ;
3. lakcím igazolványt;
4. a változást igazoló okiratot.
Utazás az Európai Unió országaiba személyi igazolvánnyal
Az Európai Uniós csatlakozás napjától (2004. május 1.) a magyar
állampolgárok az unió tagállamaiba az 1991. április 1-je előtt
kiállított igazolvánnyal (kemény borítójú, népköztársasági címerrel), az
1991. április 1-je után kiállított igazolvánnyal (puha borítójú,
köztársasági címerrel), a 2000. január 1-je után kiállított
igazolvánnyal (kártya formájú, műanyag), illetve 2000. január 1-jét
követően kiállított ideiglenes személyazonosító igazolvánnyal is
utazhatnak . A zökkenőmentes határátkelés érdekében a Külügyminisztérium
javasolta az útlevél használatát.
Megbízás, vállalkozás?
A szerződést nem az elnevezése, hanem a tartalma alapján kell
minősíteni. Ha abban nem a megbízási elem dominál, akkor nem alapítható
felmondás arra, hogy a megbízó bizalma megrendült a megbízottban -
hangsúlyozta a Legfelsőbb Bíróság a következő perben.
A két cég megbízási szerződésnek nevezett megállapodást kötött hosszú
távú együttműködésre. Évek múltán az alperes kezdeményezte a szerződés
módosítását, de erre a felperes nem volt hajlandó. Ezt követően az
alperes több szempontból kifogásolta a felperes tevékenységét, utóbb két
független auditcéggel átvilágíttatta, majd azok megállapításai nyomán
azonnali hatállyal felmondta a szerződést.
A felperes a bíróságtól kérte a felmondás érvénytelenségének és
kártérítési jogosultságának a megállapítását. Az elsőfokú bíróság
megítélte a követelését. A másodfokú ítélkező fórum viszont elutasította
a keresetet. Abból indult ki, hogy a szerződés megbízási megállapodás. A
megbízó felmondása pedig jogszerű lehet abban az esetben, ha bizalma
alapos okból megrendül a megbízottban. Márpedig az alperes nem indok és
alap nélkül mondta fel a megbízási megállapodást, hiszen az auditcégek
jelentésükben a felperesi telephelyen nagyfokú hiányosságokat
állapítottak meg.
A felperes felülvizsgálati kérelmében egyebek közt arra hivatkozott,
hogy az audittársaságok megállapításait cáfolták az eljárásban kirendelt
igazságügyi szakértők és a tanúvallomások is. Az LB alaposnak találta a
beadványt. Megállapította, hogy a felek 20 évre kötöttek gazdasági
együttműködési megállapodást. Ez azonban a lényeges tartalmi - a
forgalmazásra, üzemeltetésre, raktározásra, fuvarozásra vonatkozó -
elemei alapján nem megbízási, hanem vállalkozási szerződésnek
minősíthető. Tévedett tehát a másodfokú bíróság, amikor a megállapodás
elnevezéséből kiindulva kizárólag a megbízási szerződés felmondási
szabályait látta alkalmazhatónak. Így az általa hangsúlyosan értékelt, a
megbízási szerződésre jellemző bizalmi elemnek nem volt perdöntő szerepe
- mondta ki az LB. Hozzátette: a szerződés téves minősítésétől
függetlenül megalapozatlanul következtetett a másodfokú bíróság a
felmondás jogszerűségére. A felmondás jogát az alperes valójában
jogellenesen, bizonyított valós ok nélkül gyakorolta
K.K
Forrás:
Világgazdaság.hu
A lap
tetejére

Végrendelet
A végrendeletek tipikus formája az írásbeli végrendelet, amely lehet
közvégrendelet vagy magánvégrendelet. A közvégrendeletet közokiratba
kell foglalni. Korlátozottan cselekvőképes személyek csak ebben a
formában végrendelkezhetnek, könnyebbség viszont, hogy sem a
gyámhatóság, sem a törvényes képviselő hozzájárulására vagy
jóváhagyására nincs szükség.
A magánvégrendeletnek három fajtája ismeretes:
1. holográf végrendelet, az örökhagyó ezt saját kezűleg írja és ő is
írja alá, valamint ő írja a keltezést is, továbbá
2. allográf végrendelet, amit más ír le, de az örökhagyó azt két tanú
előtt aláírja, vagy aláírását rajta sajátjaként ismeri el, illetve
3. a közjegyzőnél letett magánvégrendelet.
A végrendelet másik fajtája a szóbeli végrendelet, amely csupán
kivételes lehetőség, csak a törvényben meghatározott rendkívüli
körülmények között érvényes, hatálya pedig időben korlátozott .
A számos tartalmi követelmény azért fontos, mert a végrendelet pontos
értelmezésére és az örökhagyó akaratának érvényesítésére annak halála
után kerül sor, amikor már a végrendeletét saját maga értelmezni nem
tudja.
Közvégrendelet
Közvégrendelet közjegyző vagy bíróság előtt tehető. A bíróságok közül
bármelyik helyi bíróságot fel lehet keresni ilyen kéréssel. A
közjegyzőnél tett közvégrendelet az akarat közjegyzői közokiratba
foglalásával történik, amely szintén bármelyik közjegyző előtt
megtehető. Kivételt képez a helyszíni végrendelet-felvétel, amelyre csak
az illetékes közjegyző mehet ki.
Nem lehet érvényesen közvégrendeletet tenni olyan személy előtt, aki a
végrendelkezőnek vagy a végrendelkező házastársának hozzátartozója,
gyámja vagy gondnoka. Érvénytelen az a juttatás - tehát a végrendeletnek
az a része -, amely a közvégrendelet tételében közreműködő személy,
illetve hozzátartozója, gyámja, gondnoka, gyámoltja vagy gondnokoltja
javára szól .
Írásbeli magánvégrendelet
A vak, az írástudatlan és aki olvasásra vagy nevének aláírására
képtelen, írásbeli magánvégrendeletet nem tehet még akkor sem, ha ez az
állapota csupán időleges, de a végrendelet megtételekor még tart .
Írásbeli magánvégrendeletet csak olyan nyelven lehet érvényesen tenni,
amelyet a végrendelkező ért, és amelyen írni, illetőleg olvasni tud. A
végrendeletet közönséges írással kell készíteni, amely alatt az adott
nyelv szerint elfogadott sablon értendő. Az okiratból ki kell tűnnie a
keltezés helyének és idejének, illetve a végrendeleti minőségnek.
További érvényességi kellék, hogy a végrendelkező a végrendeletet
1. elejétől végig maga írja és aláírja; vagy
2. két tanú együttes jelenlétében aláírja, vagy ha azt már aláírta, az
aláírást két tanú előtt a magáénak ismerje el, és a végrendeletet
mindkét esetben a tanúk is - e minőségük feltüntetésével - aláírják;
vagy
3. aláírja és akár nyílt, akár zárt iratként a közjegyzőnél -
végrendeletként feltüntetve - személyesen letétbe helyezze.
A több különálló lapból álló írásbeli magánvégrendelet minden lapját el
kell látni folyamatos sorszámozással és a végrendelkező aláírásával,
illetve - ha a végrendelet érvényességéhez tanúkra volt szükség, akkor -
mindkét tanú aláírásával. Nem érinti a végrendelet érvényességét, ha a
tanú nem ismeri a végrendelet tartalmát, vagy nem tudja, hogy
végrendelet tételénél működött közre.
Nem alkalmas azonban tanúnak az a személy, aki
1. a végrendelkező személyazonosságának tanúsítására nem képes;
2. kiskorú vagy cselekvőképességet érintő gondnokság alatt áll; vagy
3. írástudatlan .
A közreműködő tanú és más közreműködő személy - illetve hozzátartozója -
részére csak akkor lehet érvényesen juttatásról rendelkezni, ha a
végrendeletnek ezt a részét az örökhagyó sajátkezűleg írta és aláírta,
vagy, ha a végrendelkezésnél a javadalmazott tanúkon kívül további két
tanú működött közre .
Ha a közvégrendelet vagy az írásbeli magánvégrendelet elveszik, vagy
egyéb, a végrendelkező akaratán kívülálló okból megsemmisül, illetve
egyébként nem található meg, hatálya nem szűnik meg. Ha a végrendelet az
örökhagyó birtokában maradt, de nem került elő, az ellenkező
bizonyításáig a hivatalos szervek azt vélelmezik, hogy az örökhagyó azt
szándékosan megsemmisítette .
A végrendelet letétbe helyezése közjegyzőnél
Az eljárás akként zajlik, hogy a végrendelkező a magánvégrendeletét
nyíltan vagy borítékba zárva letétbe helyezi a közjegyzőnél és egyúttal
kijelenti előtte, hogy az okirat az ő végrendeletét tartalmazza. A
letétbe helyezésről jegyzőkönyv készül, és azt az átvett végrendelettel
együtt őrzik. A közjegyző a végrendelet átvételéről a félnek
elismervényt ad, és a végrendeletet elzárva őrzi. Bármikor kérheti a
letevő - vagy az erre a célra adott meghatalmazással ellátott
meghatalmazott -, hogy a közjegyző a végrendeletet adja vissza .ß
Szóbeli végrendelet
Szóban az végrendelkezhet, aki életét fenyegető rendkívüli helyzetben
van és írásbeli végrendeletet egyáltalán nem, vagy csak jelentékeny
nehézséggel tehetne. Az érvényességhez két tanúra van szükség, akik
előtt a végrendelkező az általuk értett nyelven szóban, teljes
terjedelemben előadja a nyilatkozatát. Nélkülözhetetlen feltétel
továbbá, hogy mondandóból az is kitűnjék, hogy a szóbeli nyilatkozat
végrendeletnek tekintendő. Ennél a végrendelettípusnál is
érvénytelenségi ok lehet a tanúk és hozzátartozóik részére tett
juttatás. A végrendelet tanúinak meg kell jegyezniük a végrendelet
tartalmát, így írni tudásuk nem érvényességi kellék. Ha a végrendelet
szóbeli végrendeletnek minősül, akkor nem vehetők figyelembe az
örökhagyó által készített írásbeli feljegyzések .
Forrás:
Magyarország.hu
A lap
tetejére

A szocpolos lakások
adásvétele
Sokak számára egy új
lakás megszerzése szükségszerűen feltételezi meglévő lakásuk előzetes
értékesítését. Az anyagi fedezet előteremtése többnyire csak ez által
biztosítható, a lakáscserével járó bonyodalmakat azonban sokszor tovább
nehezíti, ha az eladásra szánt lakásunkat annak idején lakásépítési és
vásárlási kedvezmény (szocpol) igénybevételével vásároltuk, vagy
építettük fel.
A lakáscéljaik
megvalósítása érdekében, a meglévő önerő kiegészítéseként sokan éltek az
állam által biztosított egyszeri vissza nem térítendő támogatás, a
szocpol igénybevételének a lehetőségével. E támogatásért folyamodók a
szocpol igénybevételével azonban szigorú kötelezettséget vállaltak az
állam irányába, nevezetesen, hogy a támogatással megszerzett
ingatlanjukat főszabályként 10 évig nem terhelhetik meg, és azt nem
idegeníthetik el. E körülményre tekintettel a "szocpolos lakások"
tulajdonosainak a tervezett lakáscserét megelőzően nem árt tisztában
lenni a vonatkozó részletszabályokkal.
A szocpol folyósításával egyidejűleg ugyanis a támogatások jogszerű
felhasználásának biztosítása érdekében az adásvételi szerződés
megkötését követő 10 évre - építkezés esetén az építkezés idejére és a
használatbavételi engedély megadását követő 10 évre - a Magyar Állam
javára az épülő, a felépült, vagy a megvásárolt lakásra a megszerzett
szocpol összegének erejéig jelzálogjog, valamint elidegenítési és
terhelési tilalom kerül bejegyzésre az ingatlan-nyilvántartásba. Mindez
azt jelenti, hogy, ha a szocpol igénybevételével vásárolt vagy épített
lakást 10 éven belül eladjuk, lebontjuk, vagy a lakásigény
kielégítésétől eltérő célra (pl. irodának, üzletnek) hasznosítjuk, úgy
kötelesek leszünk a kedvezmény folyósított összegét - tehát akár több
millió forintot is - visszafizetni.
A szocpol igénybevételével vásárolt vagy megépített ingatlanunkat tehát
bármikor lehetőségünk van eladni, ilyen esetben azonban főszabály
szerint számolnunk kell azzal, hogy a megszerzett támogatást vissza kell
fizetnünk. E szigorú előírás alól kivételt képez, ha az ingatlanunkat az
elidegenítési tilalom tartama (10 év) alatt abból a célból kívánjuk
értékesíteni, hogy a lakásunk vételárának felhasználásával másik lakást
vásároljunk, azt lecseréljük, vagy abból másik lakás építésébe kezdjünk.
A helyi önkormányzat jegyzőjétől ugyanis ilyen esetben kérhetjük, hogy a
visszafizetési kötelezettségünket függessze fel (építési szándék
esetében 3 évre, vásárlásnál 1 évre, ami méltányosságból 1 évvel
meghosszabbítható) és ebben az esetben a felfüggesztés időtartamának
lejártáig nem kell a kedvezményt visszafizetnünk.
A jegyző általi felfüggesztéssel tehát időt nyerhetünk. Amennyiben
ugyanis a felfüggesztés tartama alatt akár vásárlás, akár építkezés
útján új lakásra teszünk szert, és számlával, illetve szerződéssel
igazolni tudjuk, hogy a régi lakás teljes árát az új lakásra
fordítottuk, akkor véglegesen mentesülhetünk a szocpol visszafizetés
kötelezettsége alól. Az önkormányzat jegyzője ez esetben intézkedik,
hogy a földhivatal a kedvezmény visszafizetését biztosító jelzálogjogot
jegyezze át az új lakásunkra és a 10 éves tilalmi idő a jelzálogjog
átjegyzését követően már az új ingatlanunkra vonatkozóan fog újra
megkezdődni.
A 10 éves elidegenítési tilalmat követően ingatlanunkat természetesen
szabadon értékesíthetjük, és az abból befolyó vételár is bármilyen célra
felhasználható. Amennyiben azonban a lakásunk értékesítését követően a
szocpol visszafizetésére felfüggesztést nem kértünk, vagy, ha erre sor
is került, de a felfüggesztés időtartama alatt nem vásároltunk vagy
építettünk másik lakást, úgy a kedvezményt az állami költségvetés javára
vissza kell fizetnünk. A visszafizetés tényéről a jegyző igazolást állít
ki, amelynek alapján törölni lehet a jelzálogjogot a korábbi
ingatlanunkról. Fontos hangsúlyozni, hogy ha a korábbi lakásunk
elidegenítéséből származó bevételnek csak egy részét fordítottuk az új
lakás megszerzésére, akkor az eladási ár és a vételár közötti
különbözetet terheli a visszafizetési kötelezettség.
Fontos végezetül megemlíteni, hogy ha vevőként kerülünk abba a
helyzetbe, hogy a megvásárlásra kiszemelt lakást annak korábbi
tulajdonosa szocpol igénybevételével szerezte meg, akkor az ilyen
eladóval kötött adásvételi szerződés alapján a "szocpolos lakásra" a
tulajdonjogunkat csak akkor fogja bejegyzi a földhivatal, ha az
adásvételi szerződéshez csatolni tudjuk a jegyző igazolását arról, hogy
az eladó visszafizette a szocpolt, illetve, hogy ezt a kötelezettségét
felfüggesztették
Dr. Stefanits Péter
Forrás:
Lakáskultúra
A lap
tetejére

Autóvásárlás
- hitelből
Az autókereskedések kínálata vonzó, ám sok családban néhány hónap
után mégis kiderül, hogy nincs pénz a törlesztőrészletre. Hogyan
kalkuláljunk, mit vegyünk számításba?
Kik vehetnek fel hitelt?
Feltétel az állandó lakcím - magánszemélyek esetében. De kaphatnak
hitelt a Magyarországon bejegyzett vállalkozások, költségvetési szervek,
alapítványok is.
Hány százalékot kell előre befizetni?
Ez cégenként változik, de a kiindulási pont az új autók listaára, ennek
bizonyos százaléka az önrész, és a többire lehet hitelt felvenni. A
használt autónál a viszonyítási alap eltér az újtól, ezért valamivel
magasabb indulórészt követelnek meg. Objektív forrásnak számít az
Eurotax-katalógus. Itt a kockázat egy kicsit mást jelent, mint az új
autónál, mert a használt autó gyakrabban romlik el. A rossz autó után
pedig nem szeretnek az emberek törlesztőrészt fizetni, ezért kérnek a
cégek általában magasabb önrészt, sőt olykor a kamatok is magasabbak.
Milyen feltételekkel vehetünk fel hitelt a kiszemelt használt autóra?
A cégek bizonyos értékhatárokat állapítanak meg, és eszerint könnyebbek
vagy nehezebbek a feltételek. A havi törlesztőrészletnél ne felejtsük el
megkérdezni, hogy az évi kamaton felül mekkora a kezelési költség, és
milyen biztosítást kell kötnünk az autóra, amit szintén havonta kell
fizetnünk.
És ha valaki nem tudja a törlesztőrészleteket fizetni?
Néhány hónap után felbontják a szerződést, és vissza kell adni az autót.
Ezután a finanszírozó újraértékesíti a gépkocsit, és elszámol az
ügyféllel. Természetesen nem mindig adják vissza az autót önként, ebben
az esetben a finanszírozók az erre szakosodott szervezetek
közreműködésével próbálják rendezni a követelést.
Milyen kiadásaink lesznek még?
- kötelező biztosítás,
- súlyadó,
- casco,
- kötelező szervizek (a szervizkönyv tartalmazza az idejét), ami
érvényes természetesen a használt autókra is.
Forrás:
Nana.hu
A lap
tetejére

Mi történik,
ha elveszik a befizetett csekk?
Minden megtörténhet, hiszen, ha nem tudom igazolni a befizetésemet,
akkor ismét kísérletet tehetnek arra, hogy a tartozást behajtsák rajtam.
Mint ahogy meg is történik ez elég gyakran.
Emberünk 2003. elejétől költözött egy Üllői úti társasházba, s annak
rendje és módja szerint fizette a közköltséget a társasház számlájára.
Jöttek ugyan néha levelei, miszerint van némi tartozása (100 ezer
forintot meghaladó összeg), de legyintéssel intézte el az albérlő ezeket
- gondolván, biztosan a lakástulajdonos régebbi tartozásáról lehet szó.
Aztán egy nap másként kelt föl a nap, s albérlőnk költözésre szánta el
magát. Következett az elszámolás, és jöttek a problémák is.
A
társasház felügyelete 2004 végétől új céghez került, az előzőről pedig -
mely 2003 eleje és 2004 vége között (nem!) intézte a ház dolgait -
kiderült, hogy enyhén szólva is összekutyulta a könyvelést, ha
szándékosságot nem is feltételezünk. Kiderült, hogy a ház 200 000 forint
közköltség-tartozás kiegyenlítésére tart igényt, ami az állítólag be nem
fizetett havi közköltségi számlákból jött össze. Csakhogy az albérlő
állítja, ő márpedig befizette a közköltséget. Bizonyítsa be - így a
társasház. Hogy bizonyítsam be, nem őrizgettem a befizetést igazoló
csekkeket évekre visszamenőleg - így az albérlő. Akkor sajnos, a nem
bizonyítható befizetéseket tartozásként könyveljük el - szólt a
házfelügyelet verdiktje.
Hetekig hervadtan rótta az utcákat nevezett albérlőnk, nem látott
kiutat, s lélekben már készült arra, hogy bizony másodszor is be kell
fizetnie a közköltséget 20 hónapra, amikor hirtelen, mily közhely, de
jött a reménysugár: a Postaelszámoló Hivatal.
Ha a hivatal elérhetőségét nem is találni meg a Magyar Posta honlapján,
albérlőnknek sikerült megszerezni a telefonszámát: 06-1-284 67 50. Ezen
a számon szolgálatkész ügyintéző tájékoztat arról, hogy a befizetési
csekkek a Posta nyilvántartásából visszakereshetők. Igaz, körülbelül 1
300 forintot kell fizetni darabonként, de ez is csak tizede az egyhavi
közköltségnek.
Nem kell egyebet tenni, mint minél több adatot megadni a keresett
csekkel kapcsolatban: feladási hely (postafiók), feladás hozzávetőleges
dátuma, feladó neve, címzett neve, címzett számlaszáma. A visszakereső
szolgáltatás díja nőhet, ha fogynak a csekkfeladás körülményeiről az
információk, de elvileg egyetlen adat is elég lehet ahhoz, hogy a Posta
rendszerén átfutott csekk nyomára bukkanjanak. És ugye többnyire két
információt mindig észben tartunk: a feladó (értsd: saját!), illetve a
címzett nevét.
Hogy mit történik, ha elhagyjuk a befizetést igazoló csekket, amit (bár
befizettük) másodszor is követelnek rajtunk? Irány a Postaelszámoló
Hivatal, ahol kérjük a csekk-visszakereső szolgáltatást másfél ezerért.
Nehezen fellelhető hivatal, de felettébb hasznos...
Sz. L.
Forrás:
Nana.hu
A lap
tetejére

Az
örökbefogadásról
Az örökbefogadás hosszú procedúráját általában azok a házaspárok
vállalják, akiknek még mesterséges megtermékenyítéssel sem lehet saját
kisbabájuk. A tanfolyam elvégzése, a dokumentumok és igazolások
beszerzése csak puszta formalitás?
Főszabály szerint csak az adoptálhat kisbabát, aki személyisége és
körülményei alapján - a gyámhivatal örökbefogadás előtti eljárása során
hozott határozata értelmében - alkalmas a kiskorú felnevelésére. Az
alkalmasságot a megyei területi gyermekvédelmi szolgálatok (TEGYESZ-ek)
vizsgálják. Három éve jogszabály teszi kötelezővé a 21 órás,
örökbefogadás előtti felkészítő tanfolyamon való részvételt. Emellett
pszichológiai szakvéleményt, jövedelem- és háziorvosi igazolást is
kérnek az adoptáló szülőktől. A Bölcső Alapítvány vezetője, Budavári
Zita szerint azonban mindez csak puszta formalitás, a TEGYESZ-ek
gyakorlatilag mindenkinek engedélyezik az örökbefogadást.
Alkalmatlan örökbefogadók
- Egy 62 éves örökbefogadni szándékozó ember is megkapja a szükséges
engedélyeket, annak ellenére, hogy a törvény előírja: legfeljebb 45
év lehet a korkülönbség a gyermek és nevelője között - mondja Budavári
Zita. - Így legfeljebb egy 17 éves tinédzsert adoptálhat, hiszen csak
kiskorú személyt lehet örökbe adni. Az örökbefogadásokban közvetítő
szerepet betöltő alapítvány vezetője szerint senki nem meri kimondani:
nem mindenki alkalmas örökbefogadó szülőnek. Hozzáteszi: más
nyugat-európai országokban a miénknél szűkebb - 35-40 évben
meghatározott - korkülönbségi szabályok érvényesek.
Titkos örökbefogadás
A másik probléma, hogy sok szülő előnyben részesíti a titkos
eljárást, amely során a biológiai szülők kilétére nem derül fény. A
gyerekeket és az örökbefogadó házaspárokat sorszám szerint
regisztrálják. Budavári Zita szerint sok szülő nem gondol bele, hogy így
"zsákbamacskát" nevel fel. Nem tudja, a gyermek genetikailag milyen
betegségekre hajlamos, milyen képességekkel született.
- Számos meddő párral találkoztam, akik nagyon szerettek volna saját
gyereket, és éveken át próbálkoztak a mesterséges megtermékenyítéssel -
vet fel egy újabb problémát Budavári. - Orvosaik nem világosították fel
őket arról, milyen kicsi az esélyük a megtermékenyülésre, mert abban
voltak érdekeltek, hogy minél többször próbálkozzanak a
lombik-programmal. Amikor a nő 45 éves korában kicsúszik az időből, és
csak az örökbefogadás marad az egyedüli lehetőség számára, a korhatár
maximalizálása miatt ilyenkor már kapkodásra kényszerül.
Segítő szándékú kórházi dolgozók
Az örökbefogadással kapcsolatos másik nagy probléma, hogy ma
Magyarországon gyakorlatilag bárki bárkinek szólhat, ha hall egy olyan
anyáról, aki - akár terhessége alatt - úgy nyilatkozik: megszüli, de
szeretne lemondani gyermekéről. Budavári szerint gyakori, hogy a
kórházak szülészetein dolgozó nővérek, szociális munkások, védőnők
puszta jószándékból közreműködnek abban, hogy a születendő gyermeknek
nevelőszülőket találjanak.
- Azt viszont nem nyomozzák ki, hogy az érintett édesanyának ez az
első lemondása-e, így akaratlanul is testvéreket szakíthatnak el
egymástól. Sok meddő házaspár pedig apai elismerő nyilatkozattal
kerüli ki a törvényes, gyakran hosszadalmas procedúrát. A szisztéma
további rákfenéje, hogy a területi gyermekvédelmisek fejkvóta szerint
kapnak állami támogatást. Így anyagilag abban érdekeltek, hogy -
papíron vagy ténylegesen - minél tovább bent tartsák a csecsemőket a
rendszerben.
Bánky Bea
Forrás:
Nana.hu
A lap
tetejére

Szomszédok: zajok és jogok
Ha társasházban élünk, otthonunk
nyugalmának záloga a szomszédokkal való békés együttélés. Ezzel a
követelménnyel talán a vonatkozó jogi szabályozás pontos ismerete nélkül
is tisztában vagyunk, mindig akadnak azonban olyan lakók, akik
életmódjukkal, különféle zajos tevékenységeikkel folyamatosan megsértik
szomszédjaik azon alapvető jogát, hogy lakásukat zavartalanul
használhassák.
Lakásunk használata során valamennyien
köteles vagyunk tartózkodni minden olyan magatartástól, amellyel
másokat, különösen szomszédjainkat szükségtelenül zavarnánk, vagy
amellyel jogaik gyakorlását veszélyeztetnénk. A Polgári Törvénykönyvnek
ebből az általános szabályából kell kiindulni akkor is, amikor a
szomszédból áthallatszó zajforrások, így különösen a kora reggeli
falfúrások, vízcsobogás, gyerekordítás, szekrénytologatás és egyéb
hangoskodások tolerálhatósága tárgyában kell döntenünk.
Talán nyilvánvaló, hogy valamilyen
mértékben a normális életvitelünkkel (hazaérkezés, takarítás, zuhanyzás
stb.) is zavarhatjuk szomszédjaink nyugalmát, a lényeg ezért mindig a
szükséges és szükségtelen zavarás elhatárolásán van. Ha késő este
érkezünk haza, a garázskapu becsukódása valószínűleg kellemetlenséget
okoz az álmából erre felriadó földszinti lakónak, ezzel a zavarással
azonban kénytelen lesz együtt élni. Ezzel ellentétes álláspontra
helyezkedett azonban a bíróság, amikor az egyik lakó az udvarában olyan
szélrózsát szerelt fel, amely a szél hatására úgy lendült forgásba, hogy
a szerkezethez erősített vaspálca egy fémgömbhöz ütődve csengő hangot
adott. Azzal, hogy a szerkezet hangja a többi lakó lakásában is hallható
volt, az "alkotó" nyilvánvalóan megsértette a szomszédjogi szabályokat.
Napjaink gyakorlatából merítve természetesen életszerűbb példák a késő
estébe nyúló mulatozások, a zajos barkácsolás, az éjszakai porszívózás,
vagy a hangos zenehallgatás.
A fenti konfliktusforrások megelőzésének
hatásos eszköze lehet a társasházi lakóépületek házirendje, amelynek
részletes szabályait a társasházak szervezeti-működési szabályzatában
kell rögzíteni. A házirendben a lakóközösségnek lehetősége van
megállapítani a külön tulajdonban lévő lakásokon belüli
építési-szerelési munka és más zajos tevékenység végzésének szabályait,
aminek alapján a lakók érvényt tudnak szerezni a saját nyugalmuknak.
Abban az esetben ugyanis, ha valamelyik tulajdonostársunk a házirendben
foglaltakkal ellentétes tevékenységét felszólításunk ellenére sem
szüntetné meg, a közös képviselő a hatóság eljárását is kezdeményezheti.
A harmincezer forintig terjedő pénzbírsággal is sújtható csendháborítás
megállapításának feltétele, hogy az indokolatlan és megengedettnél
nagyobb zajt okozó magatartás alkalmas legyen arra, hogy a nyugalmunkat
zavarja.
Abban az esetben, ha a lakásunk
használatát zavaró szomszédokkal a hangoskodások megszüntetéséről nem
sikerül békés úton megegyezni, lehetőségünk van a birtokvédelem
eszközeinek az igénybevételére is. Az állami (közhatalmi) eszközökkel
való birtokvédelem első útja a közigazgatási út, ami a bírói út
igénybevételét nemcsak időben, de jogilag is megelőzi. Főszabály szerint
tehát, ha a hangoskodás, vagy egyéb zaj a lakásunk használatát zavarja,
úgy egy éven belül először a jegyzőhöz kell fordulnunk birtokvédelemért,
és ennek keretében kérhetjük a zavarás, hangoskodás megszüntetését,
illetve a birtoksértő eltiltását a további zavaró tevékenységtől. A
jegyző az eljárás során jogkérdésben - így a szomszédjogi igényekről -
nem dönthet.
A jegyző - határozatával - a birtoksértőt
eltiltja a zavaró magatartásától, kivéve, ha nyilvánvaló, hogy a
birtokos nem volt jogosult a birtoklásra, vagy a zavarást tűrni volt
köteles. A határozatot annak meghozatalától számított három napon belül
végre kell hajtani, még akkor is, ha bármely érdekelt fél a bíróság
előtt keresetet indított. A határozat ellen államigazgatási úton
jogorvoslatnak nincs helye, de annak megváltoztatását bármelyik fél 15
napon belül kérheti a bíróságtól.
A birtokvita három esetben kerülhet
bíróság elé. Egyrészt, ha a jegyző határozatát sérelmesnek tartó fél - a
fentiek szerint - a határozat megváltoztatását kéri, másrészt a zavarás
megszüntetése egy év eltelte után már csak közvetlenül a bíróságtól
kérhető, illetve harmadik esetben, ha a konkrét ügyben a birtokláshoz
való jogosultság is vitás, és ezért közvetlenül a bírósághoz kell
fordulnunk. A birtokperekben a bíróság már nemcsak az eredeti
birtokállapot tényei alapján dönt, hanem jogkérdést is vizsgál, és a
szomszédjog szabályai szerint dönt arról, hogy a kifogásolt magatartásra
szomszédunk jogosult volt-e, illetőleg, hogy azt kötelesek lettünk
volna-e eltűrni
Dr. Stefanits Péter
Forrás:
Lakáskultúra.hu
A lap
tetejére

Hasznot hajtó haszonélvezet
A haszonélvezeti jog talán mindenki
számára ismerős fogalom, tényleges tartalmával és a vele együtt járó
korlátozásokkal azonban a leggyakrabban csak akkor szembesülünk, amikor
a haszonélvezettel terhelt ingatlanunk értékesítésének a lehetőségét
kezdjük elemezgetni, vagy éppen lakásunk használatával kapcsolatban
alakulnak ki családon belüli bonyodalmak.
A haszonélvezeti jog alapítása történhet
ellenérték fejében, vagy akár ingyenesen is. Mivel azonban a
haszonélvezet vagyoni értékkel bíró jog, ezért ha tehermentes ingatlant
akarunk vásárolni, akkor a szerződésben feltétlenül ki kell kötni, hogy
az általunk fizetett vételár fejében a haszonélvező minden további
ellenszolgáltatás nélkül lemond haszonélvezeti jogáról és hozzájárul e
jogának az ingatlan-nyilvántartásból való törléséhez is. Ha a lemondás
ingyenesen történik, akkor a szerződésnek ezt is tartalmaznia kell.
Szemben a haszonélvezeti jog
alapításával, annak gyakorlása mindig ingyenes, azaz a haszonélvező az
ingatlan használatáért nem köteles ellenszolgáltatást fizetni. Ennek
fejében azonban a törvény szigorú szabályokat ír elő a teherviselés
tekintetében. Kötelessége a haszonélvezőnek, hogy az ingatlant
karbantartsa és a rendeltetésének megfelelően használja. Ő viseli a
fenntartással járó terheket (például festés, épületgépészeti
berendezések javítása), ez azonban nem terjed ki a rendkívüli javítások
költségeire (például szükség esetén a tetőszerkezet cseréjére).
Fontos hangsúlyozni, hogy a
haszonélvezeti jog mindig korlátozott időre szól, és legfeljebb a
haszonélvező élete végéig állhat fenn. Ha az időtartamot korlátozni
kívánjuk, azt a haszonélvezetet létrehozó szerződésben kell megtennünk.
A haszonélvező a haszonélvezeti jogát tehát nem adhatja el, és arról nem
végrendelkezhet. Nincs akadálya persze annak, hogy a haszonélvező a
haszonélvezeti jogának a gyakorlását átengedje másnak (például a lakást
bérbe adja). Ellenérték fejében azonban erre csak akkor van lehetősége,
ha a tulajdonos - azonos feltételekkel - az ingatlan használatára nem
tart igényt, mivel ilyenkor a haszonélvezőnek magával a tulajdonossal
kell a bérleti szerződést megkötnie.
A haszonélvezet megszűnésének két
alapesete, ha a haszonélvező meghal, illetve ha a haszonélvezetről
lemond. A haszonélvezetet létrehozó szerződésben természetesen további
feltételtől, vagy valamely időtartam elteltétől is függővé tehetjük
annak megszűnését. Nem árt tudni végezetül, hogy a jogszabályon alapuló
özvegyi haszonélvezeti jog esetében a megszűnés speciális törvényi
feltétele, ha a túlélő házastárs később újabb házasságot köt.
Dr. Stefanits Péter
Forrás:
Lakáskultúra.hu
A lap
tetejére

Tulajdonközösség megszüntetése
Sajnos az ingatlanjogban is érvényes az a népi bölcsesség, miszerint
"közös lónak túros a háta". Bármilyen megfontolásból is hozunk létre
osztatlan közös tulajdont egy lakóingatlanon, az a tulajdonosi jogaink
gyakorlásának szükségszerű korlátozásához vezet. A tulajdonostársakkal
megromló viszony az esetek többségében a tulajdonközösség fenntartását
is ellehetetlenítheti.
A közös tulajdoni viszony nem kényszerközösség, annak fenntartására
tehát senkit nem lehet kötelezni. A tulajdonközösség megszüntetését
bármelyik tulajdonostárs - akár indokolás nélkül is - követelheti a
többiektől. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ezt a jogunkat nem
gyakorolhatjuk visszaélésszerűen, azaz a megszüntetés a többi tulajdonos
jogait és törvényes érdekeit nem csorbíthatja. Ha a bíróság azt
állapítja meg, hogy a közös tulajdon megszüntetési kérelmünk
visszaélésszerű joggyakorlást valósít meg, vagy az ügy összes
körülményére figyelemmel az a többi tulajdonostárs méltányos érdekének
súlyos sérelmével járna, keresetünket el fogja utasítani.
A tulajdonközösség megszüntetésének módjára nézve elsősorban a
tulajdonostársak megállapodása az irányadó. Elvileg bármilyen
megszüntetési módot alkalmazhatunk (például az ingatlan természetbeni
megosztása, ingatlanhányadunk eladása, elajándékozása, az egész ingatlan
értékesítéséből befolyt vételár felosztása stb.), sőt, megegyezhetünk
többféle megszüntetési módozat kombinációjában is. Abban az esetben
azonban, ha a megszüntetés módjában nem tudunk megegyezni, bármelyikünk
kérésére a bíróság szünteti meg a közös tulajdont és dönt a rendezés
módja felől.
A közös tulajdon megszüntetési módjait és azoknak a bíróság által
követendő sorrendjét a Polgári Törvénykönyv határozza meg. Eszerint a
közös tulajdon tárgyait elsősorban természetben kell megosztani. Ha erre
nincs mód, a bíróság a közös tulajdon tárgyait megfelelő ellenérték
fejében az egyik tulajdonostárs tulajdonába adja. Végül, ha ez a
megszüntetési mód sem alkalmazható, a közös tulajdon tárgyait
értékesíteni kell és a vételárat kell a tulajdonosok között megfelelően
felosztani.
A közös tulajdon megszüntetési perében a bíróság a megosztási módok
fenti törvényi rangsorát nem hagyhatja figyelmen kívül, a sorrendiség
szem előtt tartása mellett azonban szabad mérlegelési jogköre van abban,
hogy adott esetben a legmegfelelőbb módot alkalmazza. Fontos tudni, hogy
a bíróság ezekben a perekben nincs kötve az általunk előterjesztett
kérelmekhez, tehát a megszüntetés más módját is elrendelheti. Nem
alkalmazhat azonban olyan megoldást, amely ellen valamennyi
tulajdonostárs tiltakozik.
A természetbeni megosztásnak csak akkor lehet helye, ha az objektíve
lehetséges, nem jár jelentékeny értékcsökkenéssel, nem gátolja az
ingatlan rendeltetésszerű használatát, és a külön jogszabályban előírt
követelményeknek (építésügyi előírások) is megfelel. A bíróság csak
akkor rendelheti el az ingatlanunk fizikai megosztását, ha csatolni
tudjuk a megosztáshoz szükséges jogerős építésügyi hatósági engedélyt,
valamint az ingatlan-nyilvántartási bejegyzésre alkalmas vázlatrajzot.
Ezek beszerzésére a bíróság - a per tárgyalásának felfüggesztése mellett
- megfelelő határidőt biztosít.
Noha a természetbeni megosztás során főszabály, hogy mindenkinek a
tulajdoni hányadához igazodó alapterületű és értékű ingatlanrészt kell
kiadni, azonban ez a gyakorlatban nem mindig érvényesíthető. Gazdasági,
célszerűségi okokból gyakran szükséges eltérni a tulajdoni hányadok
szerinti aránytól, ilyen esetekben azonban a bíróságnak a különbözet
pénzbeli kiegyenlítését kell elrendelnie.
Ha az ingatlan természetbeni megosztása nem lehetséges, akkor a
bíróságnak a sorrendben következő, úgynevezett megváltással történő
megszüntetési módot kell megvizsgálnia. Ennek az a lényege, hogy a
bíróság az egyik tulajdonostársat arra kötelezi, hogy a másik (többi)
tulajdonostárs tulajdoni hányadát megfelelő ellenérték (megváltási ár)
fejében magához váltsa. A gyakorlat azt látszik igazolni, hogy a
megszüntetéseknek ez a leggyakrabban alkalmazott formája, mivel az
ingatlantulajdonosok (például bentlakásuk miatt) általában abban
érdekeltek, hogy az egész ingatlanon szerezzenek kizárólagos
tulajdonjogot. Hangsúlyozandó, hogy ehhez a megszüntetési módhoz a
tulajdonjogot szerző tulajdonostárs beleegyezése is szükséges, hiszen
akarata ellenére senkit sem lehet tulajdonszerzésre kötelezni. Kivétel
ez alól, ha a tulajdonostárs az ingatlanban bent lakik, mivel akkor a
magához váltásra beleegyezése nélkül is kötelezhető. Ilyen esetben is
vizsgálni kell azonban, hogy a bennlakó a megfelelő ellenértéket
méltányos érdekeinek sérelme nélkül meg tudja-e fizetni, hiszen, ha nem
teljesítőképes, akkor ez a megoldás sem jöhet szóba.
A bíróság feladata, hogy meghatározza azt a vételárat, amelyet a magához
váltásra kötelezett tulajdonostársnak kell kifizetnie. A megváltási árat
az ingatlan forgalmi értékéből kiindulva, a megváltásra kerülő tulajdoni
hányadrészre eső arányban kell megállapítani. Fontos azonban, hogy a
megszüntetés során egyik fél sem juthat a másik rovására indokolatlan és
méltánytalan vagyoni előnyhöz, ezért a forgalmi érték mellett gyakran
további szempontokat is vizsgálni kell. Ilyen például a beruházásra
visszavezethető értékelemelkedés, amikor is annak a tulajdonostársnak,
aki a beruházásban nem vett részt, az őt megillető ellenértéket a
beruházások nélkül számított forgalmi érték alapján kell meghatározni.
Az ingatlan értékét ugyancsak lényegesen befolyásolja, ha az egyik
tulajdonostárs benne lakik. Általános szabály, hogy ha a magához
váltásra a bent lakó tulajdonostárs lesz köteles (illetve jogosult),
akkor saját bentlakása értékcsökkentő hatását neki kell viselnie. Ez azt
jelenti, hogy a többieknek járó megváltási árat a bentlakás nélküli,
beköltözhető forgalmi érték alapulvételével kell kiszámítani.
Természetesen ezt a szabályt is csak akkor lehet alkalmazni, ha az a
bent lakóra nézve nem jár méltánytalan eredménnyel. Indokolt a bent
lakót mentesíteni, ha az ingatlanban éppen a többi tulajdonostárs
akaratából és érdekében maradt, például őrá hárult a szülők gondozása,
míg testvérei - a későbbi tulajdonostársak - elköltöztek.
Amennyiben a közös tulajdon megszüntetésének ez utóbbi módja sem
alkalmazható, a közös tulajdonban lévő ingatlant értékesíteni kell, és a
vételárat kell a tulajdonostársak között megfelelően felosztani.
Természetesen a legcélszerűbb, ha a felek az ingatlanjukat saját
megállapodásuk alapján, maguk értékesítik, mivel ha a közös tulajdon
megszüntetését már a bíróságtól kérik, akkor az csak árverés útján
történő értékesítést rendelhet el. A legkisebb árverési vételárat a
bíróság az ítéletében határozza meg.
Végezetül érdemes említést tenni a közös tulajdon megszüntetésének egy
sajátos módjáról, nevezetesen a közös tulajdon társasház-tulajdonná
alakításáról. A bíróság bármelyik tulajdonostárs kérelmére a közös
tulajdont társasház-tulajdonná alakíthatja át. Ez a megoldás a korábbi
közös tulajdont természetesen csak részlegesen szünteti meg, mivel a
külön tulajdonba kerülő lakások mellett az egyes épületrészek, épület
berendezések, kert stb. a tulajdoni hányadok arányában továbbra is közös
tulajdonban marad. A társasház tulajdoni forma előnyei miatt ez a
megoldás - amennyiben a társasházzá alakítás feltételei fennállnak - a
közös tulajdon megszüntetésének más módozataival szemben feltétlen
elsőbbséget kell élvezzen
A lap
tetejére

Előszerződés - csak
óvatosan
Napjaink felgyorsult ingatlanpiaci tendenciák, a lakáspiac
dinamizmusa és kiélezettsége igencsak alapos ingatlanjogi
felkészültséget kíván meg mind a lakásvásárlóktól, mind az eladóktól. A
kellő elővigyázatosság és a kellemetlen meglepetések elkerülése
érdekében nem árt megismerkedni az előszerződéses vásárlási konstrukció
lehetőségével, annak előnyeivel és alkalmazásának főbb feltételeivel.
Gyakran megtörténik, hogy a kiszemelt lakás megvásárlásáról pillanatok
alatt, még a helyszínen döntést kell hoznunk. A különösen jó vételár, a
lakás kedvező adottságai és a sarkunkban topogó vevőjelöltek sem
adhatnak azonban felmentést a kellő körültekintés alól. A sebtében
megkötött megállapodások, a "foglalós papírral" átadott pénzösszegek az
esetek többségében nem alkalmasak arra, hogy azok alapján
megszerezhessük a lakás tulajdonjogát.
Ha azonnal le akarjuk foglalózni a lakást, feltétlenül meg kell kötnünk
a szerződést is, mivel foglalót kizárólag a szerződés megkötésekor lehet
átadni. Ahhoz, hogy "foglalós papírunk" ilyen érvényes adásvételi
szerződésnek minősülhessen, szükséges, hogy abból kitűnjék a felek
személye, az ingatlan megjelölése, a feleknek a tulajdonjog-átruházást
célzó akarata, valamint a vételár. Ezt követően - mivel a lakás
megszerzéséhez a tulajdonjognak az ingatlan-nyilvántartásba való
bejegyzése is szükséges - a feleknek mihamarabb fel kell keresniük egy
ügyvédet, aki elkészíti a földhivatalba is benyújtható adásvételi
szerződést, illetve elvégzi a névaláírások hitelesítését.
A meggondolatlan és elsietett szerződéskötések elkerülése érdekében
érdemes megfontolni annak a lehetőségét is, hogy a végleges adásvételi
szerződés helyett csupán előszerződést kössünk. Az előszerződésben a
felek a végleges adásvételi szerződésnek egy későbbi időpontban történő
megkötésére vállalnak kötelezettséget, általában azért, mert a szerződés
végleges tartalmát valamilyen okból még nem tudják meghatározni,
ugyanakkor biztosítani kívánják, hogy a vitás kérdések tisztázása után a
szerződést - az előszerződésben rögzített időpontban és feltételek
szerint - egymással megkössék.
Az előszerződés megkötésére okot adhat, ha az ingatlan-nyilvántartás nem
a valóságos viszonyokat tükrözi; például a megvásárolni kívánt lakóház a
tulajdoni lap szerint gazdasági épület. Hasonlóan tisztázatlan helyzet,
amikor rendezetlenek a tulajdoni viszonyok, például az eladó még nem
tulajdonosa a lakásnak, illetve amikor az ingatlan tehermentesítése
kérdéses, vagy éppen a műszaki körülményei tisztázatlanok.
Az előszerződés minimális tartalmi elemeit a törvény nem határozza meg,
ezért az érvényesen létrejöhet akkor is, ha abban nem térünk ki a majdan
megkötendő szerződés valamennyi lényeges pontjára. Fontos kiemelni, hogy
bár nem kötelező valamennyi lényeges kérdésben megegyezni,
megállapodásunk csak akkor fog előszerződésnek minősülni, ha abban
kifejezetten rögzítettük, hogy egy későbbi időpontban egymással
szerződést fogunk kötni. Az előszerződésben a végleges szerződéskötés
időpontja természetesen nemcsak dátumszerűen, hanem oly módon is
meghatározható, hogy azt valamely jövőbeli esemény bekövetkezéséhez
kötjük.
Nincs akadálya annak sem, hogy az előszerződés megkötésekor foglalót is
átadjunk (hiszen az előszerződés is szerződés), sőt az előszerződésben
egyéb biztosítékokat is kiköthetünk, például kötbért, zálogot,
kezességet stb. Feltétlenül érdemes a kikötött biztosíték összegét
ügyvédi letétbe helyezni, ha ugyanis az eladó az előszerződésben vállalt
kötelezettségét nem tudja teljesíteni, és így a végleges szerződés
megkötésére sem kerülhet sor, akkor a visszajáró biztosítékot a letétből
biztonságosabban és egyszerűbben tudjuk visszaszerezni, mint az
eladótól.
Ingatlanok esetében előszerződést érvényesen csak írásban lehet kötni.
Nem feltétele azonban az előszerződés érvényességének, hogy
nyilatkozatainkat ügyvéd által ellenjegyzett magánokiratba foglaljuk,
illetve névaláírásaink valódiságát közjegyző tanúsítsa.
Az előszerződés gyakorlati jelentősége tulajdonképpen abban áll, hogy ha
a végleges szerződés megkötésére mégsem kerülne sor, akkor a bíróság
bármely fél kérelmére a szerződést létrehozhatja és annak tartalmát is
megállapíthatja. A bíróság döntését egyébként nemcsak akkor lehet kérni,
ha a végleges szerződés megkötését a másik fél megtagadta, hanem akkor
is, ha nem tudunk megállapodni annak tartalmában. Ilyenkor a bíróság azt
vizsgálja, hogy az előszerződésben megállapodtunk-e a megkötendő
szerződés valamennyi lényeges kérdésében (például vételár nagyságában).
Ha ezek rögzítése elmaradt, azonban a szerződés tartalma a korábbi
tárgyalásaink, szerződéseink és az eset összes körülménye alapján, az
érdekeink figyelembevételével mégis megállapítható, akkor a bíróság
létrehozhatja a szerződést.
Kivételesen - ha a felek különös méltánylást érdemlő érdeke ezt
indokolja - a bíróság még az előszerződésben megállapított feltételek
módosításával is létrehozhatja a szerződést. Ez természetesen nem járhat
az előszerződésben megjelölt feltételek lényeges megváltoztatásával
(például a vételár nagyságrendjének, vagy a teljesítés módjának a
módosításával).
Végezetül érdemes megemlíteni, hogy a törvény néhány speciális esetben
lehetőséget ad a végleges szerződéskötés megtagadására, például ha
bebizonyítjuk, hogy az előszerződés létrejötte után beállott új
körülmény folytán a szerződés teljesítésére már nem vagyunk képesek,
illetőleg a szerződés megkötése nemzetgazdasági érdeket sértene, vagy ha
e körülmény alapján a szerződés megkötése után elállásnak, vagy
felmondásnak lenne helye. Ez a lehetőség nyilvánvalóan felveti az
előszerződéses vásárlási konstrukció veszélyeit is, hangsúlyozandó
azonban, hogy ezek a megtagadási okok korlátlanul nem alkalmazhatók. Nem
hárítható el a szerződéskötés olyankor, amikor a saját felróható
magatartásunkkal idéztük elő azt a helyzetet, amely miatt nem vagyunk
képesek a teljesítésre (a vételár kifizetésére), illetve a szerződést
olyan okra hivatkozva sem lehet megtagadni, amellyel már az előszerződés
megkötésekor számolnunk kellett.
A lap
tetejére

Salgótarján Megyei Jogú Város
Hatósági Információ
ADÓK:
Idegenforgalmi adó
FORMANYOMTATVÁNYOK:
Gépjármű-bejelentés
Hatályos Önkormányzati rendeletek
A Közgyűlés által hozott rendeletek és határozatok, illetve ezek
mellékletei megtekinthetők ügyfélfogadási időben a Polgármesteri Hivatal
Jegyzői Irodáján.
A lap
tetejére

Menetrend
szerinti helyi autóbusz-közlekedésdíjszabási
tájékoztatója!
SALGÓTARJÁN HELYI
AUTÓBUSZJÁRATAINAK ÚTVONALAI
1 |
Helyi Autóbuszállomás-Zagyvaróna |
1A |
Helyi Autóbuszállomás-ötvözetgyár |
1B |
Helyi Autóbuszállomás-Salgói kapu |
2A |
Helyi Autóbuszállomás-Somlyóbánya |
2T |
Helyi Autóbuszállomás-Somlyó üdülőtelep forduló |
3C |
Helyi Autóbuszállomás-Tűzhelygyár-Eperjes telep-Bányagépgyár |
3G |
Helyi Autóbuszállomás-Tűzhelygyár-Eperjes telep-Gorkij telep |
4 |
Helyi Autóbuszállomás-Baglyasalja |
5 |
Helyi Autóbuszállomás-Idegér-Helyi Autóbuszállomás |
6 |
Helyi Autóbuszállomás-Camping telep |
7 |
Helyi Autóbuszállomás-Fáy András krt.-Helyi Autóbuszállomás |
7A |
Helyi Autóbuszállomás-Kórház-Fáy András krt.-Kórház-Helyi
Autóbuszállomás
|
8 |
Helyi Autóbuszállomás-Szerpentin út-Helyi Autóbuszállomás |
9 |
Helyi Autóbuszállomás-Síküveggyár-Déli ipartelep |
9A |
Helyi Autóbuszállomás-Síküveggyár-Nagykeresztúr |
9B |
Helyi Autóbuszállomás-Kotyházapuszta |
10 |
Helyi Autóbuszállomás-Z.S.E. Sporttelep |
11 |
Helyi Autóbuszállomás-Somosköújfalu |
11A |
Helyi
Autóbuszállomás-Somoskő |
11B |
Helyi Autóbuszállomás-Salgóbánya |
13 |
Zagyvaróna-BRG-Sugár út |
13A |
ötvözetgyár-Volán központ-Bányagépgyár |
14 |
Zagyvaróna-Baglyasalja |
25 |
Helyi Autóbuszállomás-Idegér-Forgách telep-Idegér-Helyi
Autóbuszállomás
|
25* |
Helyi Autóbuszállomás-Forgách telep-Idegér-Forgách telep- Helyi
Autóbuszállomás |
31 |
Bányagépgyár-Eperjes telep-Salgói kapu |
36 |
Bányagépgyár-Volán központ-Camping telep |
46 |
Baglyasalja-Camping telep |
58 |
Helyi Autóbuszállomás-Idegér-Szerpentin út-Helyi Autóbuszállomás
|
61 |
Camping telep-ötvözetgyár |
63 |
Camping telep-BRG-Bányagépgyár |
63A |
Camping telep-BRG-Sugár út-Eperjes telep-Camping telep |
63Y |
Camping telep-Eperjes telep-Sugár út-BRG-Camping telep |
70 |
Fáy András krt.-Kórház-BRG-Síküveggyár-Bányagépgyár |
71 |
Fáy András krt.-Kórház-Salgói kapu |
Díjszabási
tájékoztató
Vonaljegyek:
Salgótarján város területén a vonaljegy ára elővételben vásárolva:
82.-Ft, autóbuszvezetőnél vásárolva: 110.-Ft. A vonaljegyet felszállás
után érvényesíteni kell. A menetjegy a vonal teljes hosszára csak
egyszeri utazásra jogosít.
Bérletjegyek:
-
általános havi bérletjegy egyvonalra, összvonalra,
-
tanulók havi bérletjegye,
-
nyugdíjasok havi bérletjegye,
-
általános félhavi bérletjegyek egyvonalra, összvonalra.
Az egyvonalra szóló havi bérletjegy érvényes a bérletjegyen feltüntett
vonalon, korlátlan számú utazásra. Más helyi vonalak járatain, csak a
jegyen feltüntetett vonallal közös útszakaszon érvényes. Az összvonalas,
valamint a tanuló és nyugdíjas havi bérletjegy tulajdonosok a
bérletjegyen megjelölt városban (helységben) az összes helyijáratokon,
korlátlan számú utazásra jogosultak. A helyijáratokon a szakaszhatáron
túl utazók részére összvonalas bérletjegy szükséges.
A megváltott bérletjegyre a tulajdonos - az
első utazás megkezdése
előtt - köteles az igazolvány számát tintával rávezetni.
Szakaszhatárok:
-
11, 11A, 11B vonalokon a szakaszhatár a
STRANDFÜRDŐ és a
FŐTÉR;
-
1, 1A, 1B, 6, 13, 13A, 7A, 14, 36, 46, 63, 70 vonalakon a
szakaszhatár a FŐTÉR;
-
61, 71 vonalakon a szakaszhatár a KÓRHÁZ;
-
63A, 63Y vonalakon a szakaszhatár a FŐTÉR és a PIAC;
-
5, 25, 25*, 31 vonalakon a szakaszhatár a PIAC;
-
7 vonalon a szakaszhatár a POSTAI ALULJÁRÓ;
-
8 vonalon a szakaszhatár a MEGYEHÁZA;
-
9A vonalán Kotyháza bej. út-Nagykeresztúr viszonylatban
helyközi díjszabás érvényes;
-
58 vonalon a szakaszhatár a PIAC és a MEGYEHÁZA.
A 3-as, 4-es, 9-es, 10-es bérlettel a helyi
autóbusz-állomás és a főtér
megállóhely között is igénybevehetőek a járatok.
Rónabánya, Rónafalu területére helyi tarifa érvényes, szakaszhatár a
zagyvarónai elágazó.
A havi bérletjegy a tárgyhó első napjának nulla órájától a következő
hónap 5. napjának 24.00 órájáig, a félhavi bérletjegy a hónap 16.
napjának nulla órájától a következő hónap 5. napjának 24.00 órájáig
érvényes.
A bérletigazolvány ára kiállítási költséggel együtt 20 forint.
Bérletjegyek árai:
teljesáru menetjegy
elővételben vásárolva 190.- Ft
teljesáru menetjegy tömbös
(Ft/tömb) 1.700,- F
teljesáru menetjegy
gépkocsivezetőnél vásárolva 300.- Ft
összvonalas bérlet - havi
5.460.- Ft
összvonalas bérlet - félhavi
3.550.- Ft
tanuló, nyugdíjas bérlet -
havi 1.910.- F
tanuló, nyugdíjas bérlet -
tizenkét havi 21.570.- Ft
arckép nélküli havi bérlet
14.520.- Ft
Pótdíjak:
2000.-Ft pótdíjat fizet, aki
-
az utazási feltételek megsértésével olyan tárgyat (vagy
élő
állatot) visz be az autóbuszba, mely kézipoggyászként nem szállítható,
-
a járművet poggyászával, ruházatával, vagy más módon beszennyezi.
3000.-Ft pótdíjat fizet, aki
-
menetjegy, vagy utazási igazolvány nélkül, illetve érvénytelen
jeggyel, vagy érvénytelen utazási igazolvánnyal kísérli meg az
utazást,
-
továbbá utazik annál a távolságnál, vagy szakaszhatárnál, mint
amelyre az utazási igazolványa érvényes.
5000.-Ft pótdíjat fizet
Amennyiben az utas érvényes bérlettel rendelkezik, de azt a
jegyellenőrzéskor felmutatni nem tudja, 72 órán, illetve 3 munkanapon
belül a Nógrád Volán Rt. által kijelölt helyen történő bemutatás
esetén mentesül a pótdíj fizetése alól és 100.-Ft bérletbemutatási
díjat köteles fizetni.
Korlátlan számú
díjtalan utazásra jogosult:
-
A gyermek - felnőtt kíséretében - 6 éves koráig, illetőleg iskolai
tanulmánya megkezdéséig.
-
A Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének arcképes
igazolványával rendelkező vak személy.
-
65. életéve betöltése napjától a magyar állampolgár - ideértve a
külföldről hazatelepült személyt és a menekültet is.
-
Hadköteles katona és polgári szolgálatot
teljesítő személy.
-
Országgyűlési
képviselő, a képviselői igazolványa felmutatásával.
-
A hadirokkant és a hadiözvegy a hadigondozási igazolvány
felmutatásával, továbbá a hadirokkant kísérője, ha a hadirokkant az
Országos Egészségbiztosítási Pénztár Országos Orvosszakértői
Intézetének szakvéleménye alapján kísérőre szorul, e szakvélemény
bemutatásával.
Poggyászfuvarozás:
Minden utas legfeljebb 2 darab 40x50x80 cm-es méretet meg nem haladó,
egy személy által hordozható, a fel- és leszállást nem akadályozó
kézipoggyászt díjmentesen szállíthat.
Kutyaszállítás:
A nem kézipoggyász módjára (nem ölben, táskában, dobozban, stb.)
szállított kutya szállításának díja azonos a járműre érvényes vonaljegy
árával. Kívétel a vakvezető kutya és a rendőrkutya, amelyek szállítása
díjtalan.
A lap
tetejére

Mi micsoda?
Vírus:
Azt a kártevőt nevezhetjük vírusnak, mely
önálló terjedésre képes oly módon, hogy saját kódját más létező
programhoz fűzi hozzá. Lényeges tehát, hogy felhasználói beavatkozás
(segítség) nélkül kell terjednie egy gépen belül, és már létező fájlt
kell módosítania. Gépről gépre történő terjedéshez a legtöbb vírusnak
felhasználói közreműködésre van szüksége: valamilyen adathordozó
segítségével új dokumentum, vagy program kerül a gépre, melyet megnyitva
az új gép is fertőzött lesz. A terjedési módból következően a vírusok
terjedése lassú folyamat. Ilyen típusú új kártevő az elmúlt 1-2 évben
szinte alig készült, fénykoruk véget ért. Egyes új kártevők képesek
vírusként is terjedni, de nem ez a fő irányvonal. A vírusfertőzéstől
csak az eredeti tartalom visszaállításával, azaz vírusmentesítéssel
lehet megszabadulni. (A fertőzött fájl törlésével is megszabadulunk a
kártevőtől, azon az áron, hogy a program is használhatatlan lesz amíg
újra nem telepítjük, vagy a kérdéses fájlt egy nem fertőzött gépről át
nem másoljuk.)
Féreg:
Egy féregprogramot alapvetően az
különböztet meg a vírustól, hogy terjedéséhez nincs szüksége létező,
fertőzhető fájlra. A gépről gépre történő terjedéshez legtöbbször
szintén felhasználói közreműködésre van szükség. Meg kell nyitni a levél
mellékletét; egy olyan weblapot, ami programtelepítést ajánl föl;
futtatni kell egy ismeretlen új fájlt a gépünkön. Bizonyos
sebezhetőségek kihasználásával (ha nincs a megfelelő javítófolt
telepítve) egy levél melléklete automatikusan futtatható; böngészés
során programok települhetnek a háttérben. Egy vírus az általa már
megfertőzött program indításakor fut le, mivel a féreg új fájlt generál,
külön gondoskodnia kell arról, hogy valamilyen módon lefusson. Ezt
általában a rendszerleíró adatbázis, vagy valamilyen rendszerfájl
módosításával érik el. Egy féregtől elvileg egyszerűbb megszabadulni,
mint egy vírustól, hiszen nincs hasznos tartalom, amit vissza kéne
állítani. A féreg-fájl törlésével lehet ettől a kártevő típustól
megszabadulni, ha hagyja magát törölni - sok új kártevő azonban védi
magát törlés ellen. Ilyenkor meg kell próbálni átnevezni a fájlt, majd
egy újraindítást követően törölni.
Hálózati féreg:
Ez a kártevőcsalád annyiban különbözik a
"hagyományos" férgektől, hogy terjedéséhez nem (csak) fájl másolást
használ, hanem az operációs rendszer, vagy valamely más telepített
program sebezhetőségét kihasználva terjed gépről gépre. Terjedési közege
az internet vagy a helyi hálózat. Nincs szüksége fájl megosztásra,
felhasználói közreműködésre a terjedéshez, legtöbbször még arra sem,
hogy a gépbe bejelentkezen valaki. Jelenleg ez a fajta kártevő vezeti a
terjedési sebességcsúcsot: az SQL.Slammer kártevő 15 perc alatt
megfertőzte a világon elérhető gépek 90 százalékát, terjedése kezdetén
minden 8.5 másodpercben megduplázódott a fertőzött rendszerek száma. A
kártevő terjedési módja nem csak gyorsaságot biztosít, de a mentesítést
is megnehezíti, mivel a sebezhetőség befoltozásáig a gép bármikor
újrafertőződhet. A hatékony védekezéshez először a javítást kell
telepíteni, majd a kártevőfájlt törölni.
Trójai programok:
A trójai programok olyan egyedi kártevők,
melyek semmilyen önálló terjedésre nem képesek. Leggyakrabban illegális
szoftverekkel, vagy olyan weblapokról érkeznek a számítógépre, melyek a
böngésző egy esetleges biztonsági résén keresztül juttatnak káros
programokat a PC-re. Előbbi esetben a kártevő csábító neve bírhatja rá a
felhasználót a trójai futtatására, utóbbi esetén maga a sebezhetőség ad
lehetőséget a futtatásra. Nevüket is innen - Trója után - kapták: a
csábításnak engedve okoz saját magának kárt a felhasználó. Olyan trójai
is létezik, aminek egyetlen feladata egy másik trójai (vagy egyéb
kártevő) letöltése és futtatása (úgynevezett downloaderek). A trójai
programok funkciójukat tekintve nagyon sokfélék lehetnek: van, amely
egyszeri kárt okoz futtatáskor, van, amelyik kémkedik, és van, amelyik
távoli hozzáférést biztosít gépünkhöz. Egyesekkel szolgáltatás
megtagadási támadást is lehet indítani más gépek ellen. Akárcsak a féreg
programok esetében, a trójai programoknál is a fájl törlésével tudunk a
kártevőtől megszabadulni.
Spyware, azaz kémprogram:
A fenti besorolás szerint a kémprogramok
egyben trójai programok is. Fő tulajdonságuk, hogy adatokat gyűjtenek az
őket futtató számítógépen, majd ezt valamilyen időközönként megpróbálják
eljuttatni valahova. Legtöbbször egy előre meghatározott email címre
küld levelet a kémprogram. A kezdetben még csak internetezési szokásokat
figyelő alkalmazások mára már banki információkat, játék és szoftver
kódokat tulajdonítanak el, vagy bizalmas céges dokumentumokat
szivárogtatnak ki. Ugyanúgy, mint minden nem-vírus kártevő esetén, a
kémprogramok esetében is a fájl törlésével szabadulhatunk meg a
kártevőtől.
Adware, azaz reklám program:
Csakúgy, mint a kémprogramok a reklám
programok is trójainak számítanak. Fő tulajdonságuk, hogy valamilyen
módon reklámokkal bombázzák a felhasználót. Ez történhet úgy is, hogy
újonnan nyitott böngészőablakban reklámoldalakat nyit meg, vagy akár úgy
is, hogy a megnyitott oldalak reklám helyeit cseréli le sajátokkal. Ez
utóbbi, kifinomultabb esetben a felhasználónak lehet, hogy fel sem tűnik
a változás; ha igen, akkor is hosszú ideig rejtve maradhat a kártevő.
Ugyanúgy, mint minden nem-vírus kártevő esetén, a reklám programok
esetében is a fájl törlésével szabadulhatunk meg a kártevőtől.
From: "Bagoly" <bolcs@kerekerdo.hu>
To: "Malacka" <malacka@kerekerdo.hu>,
"Micimacko" <mmacko@kerekerdo.hu>,
"Nyuszi" <nyussz@kerekerdo.hu>
Ugyanez megtörténik a másolat (Cc:) mezőbe írt címekkel is, azok is
sorra megjelennek az e-mail forrását böngészve, egy átjárón elcsípve a
levelet tehát bárki megnézheti, hogy kiknek küldtük. Az így gyűjtött
címlisták igazi csemegék a kéretlen reklámlevél küldőknek, hiszen nem
kell találgatniuk, hogy mi lehet Micimackó címe, mindjárt küldhetnek 34
levelet, hogy a "Tilos az á" feliratot most ingyen cserélheti le, ha
előtte vesz nyolc gallon génkezelt vegyes virágmézet! Használjuk a
titkos másolat (Bcc:) mezőt! Ha nem szeretnénk a címzettekkel tudatni,
hogy még ki kapott meghívást a születésnapi partira, vagy egyszerűen nem
szükséges tudniuk, kinek küldtük el a vicces hóember képeslapot, akkor a
címzett mezőbe írjuk be saját címünket, a valódi címzettek pedig sorra
kerüljenek a titkos másolat mezőbe! Így mindenki azt látja majd, hogy a
levelet magunknak küldtük, ám az így küldött levelek forrása nem ad
lehetőséget visszaélésre. From: "Bagoly" <bolcs@kerekerdo.hu>
To: "Bagoly" <bolcs@kerekerdo.hu>
Védekezés: Az Internet
közösség használójaként mindannyiunknak feladatunk és felelősségünk
megfelelően védekezni a Világhálón terjedő kártevők ellen! Frissítsük
az operációs rendszereket! A gyártók utólag is rengeteg javítást tesznek
elérhetővé, melyek telepítése elengedhetetlen a biztonság
fenntartásához. Mindenkinek javaslom, hogy otthon használjon
vírusvédelmi szoftvert, ezek szinte mindegyike lehetőséget ad az
automatikus frissítésre, mégis - minél gyakrabban győződjünk meg a
szoftver adatbázisainak frissességéről! A személyi tűzfalak nagyban
hozzájárulnak az otthoni böngészés biztonságosabbá tételéhez, több
operációs rendszerbe építettek olyan biztonsági funkciókat, melyek
bekapcsolása szintén sokat számít bizonyos támadások kivédésénél!
A lap tetejére

Biztonsági tippek
Amennyiben attól tart, hogy weboldalak
meglátogatásáról olyan személyek is tudomást szerezhetnek, akik ezzel az
információval visszaélhetnek, kérjük olvassa
el, hogyan használhatja biztonságosabban az Internetet.
Ahhoz, hogy az Internetet biztonságosabban használhassuk otthonunkban,
több módszer áll rendelkezésre.
Előzmények (History) / Cache fájlok
Az Előzmények és Cache fájlok olyan állományok, amelyek automatikusan
lejegyzik az internetezés közben meglátogatott helyeket, illetve mentik
a letöltött oldalakat. Így ezeknek a fájloknak a segítségével a
számítógépünkön letöltött weboldalak listája bárki számára
hozzáférhetővé válik, aki a gépünket használja. A böngészőprogramok
beállításaiban azonban eltüntethetjük a nyomokat.
Internet Explorer
Válasszuk az "Eszközök" (Tools) menüt és a legördülő menüből kattintsunk
az "Internetbeállítások" (Internet Options) pontra. A megjelenő oldalon
válasszuk az "Általános" (General) pontot és az "Ideiglenesen letöltött
fájlok" (Temporary Internet Files) alatt kattintsunk a "Fájlok törlése"
(Delete Files) feliratra. Ezután az "Ideiglenesen letöltött fájlok" (Temporary
Internet Files) menüpont alatt válasszuk a "Beállítások" (Settings)
gombot. A "Fájlok megtekintése" (View Files) gombra kattintva
megjelennek azok a fájlok, amelyeket a számítógépünk az internetezés
során automatikusan elmentett. A kijelölt fájlokat a "Töröl" (Delete)
gomb megnyomásával tudjuk eltüntetni. Az ablak bezárása után térjünk
vissza az "Általános" (General) menühöz és az "Előzmények" (History)
menün belül kattintsunk az "Előzmények törlése" (Clear history) gombra.
Netscape
Kattintsunk az "Edit" menüre és a lenyíló menüből válasszuk a "Preferences"
pontot. A "Navigator" menüre kattintva válasszuk a "History" feliratot,
és a megjelenő oldalon kattintsunk a "Clear History" gombra. Ezután
kattintsunk az "Advanced" feliratra, majd a lenyíló menüből válasszuk a
"Cache" pontot. A megjelenő oldalon a "Clear Cache" gombra kattintva
töröljük a tárolt fájlokat.
A lap tetejére

|