Szociálpolitikáról
alapfokon:
A szociálpolitika
német eredetű kifejezés, először Riehl használta a 19.
században. A mai értelmezése hosszú fejlődési folyamat
eredménye. Szociálpolitikán kezdetben a gazdasági
folyamatokban keletkező feszültségekre, a szegénység
enyhítésére szolgáló intézkedéseket értették.
Minden
társadalomban léteztek „szociális problémák”, amelyeket a
közösség érdekében valahogy rendezni kellett. Ezeket a
feladatokat hosszú időn keresztül helyileg szervező
„biztonsági hálók” (család, egyház, céhek stb.) látták el
jól vagy rosszul.
Az első állami
beavatkozást igénylő problémának a szegénységet tekintették,
majd egyre inkább előtérbe került a gyermekek, betegek,
öregek ellátásának kérdése. A gazdasági berendezkedés
változásával további problémák merültek fel, mint pl. a
lakásínység, járványveszély, bűnözés. A megnövekedett gondok
megoldására a helyi közösségek lehetőségei már elégtelennek
bizonyultak, ezért kezdtek kialakulni azok az intézmények,
tevékenységi rendszerek amelyek már tudatosan vállalták át a
helyi (lokális) ellátás funkcióit. Bővült a különböző
kisebb-nagyobb állami részvétel a társadalombiztosítási,
egészségügyi ellátórendszerek kialakulásával,
közegészségügyi intézkedésekkel, a munkaerő kizsákmányolását
korlátozó törvényekkel.
A magyar szociálpolitika a
rendszerváltást megelőzően azokra a problémákra
összpontosított, amelyeket tömegeket érintettek. Az egyén és
család a problémáinak megoldásában egyedül maradt.
A rendszerváltás idejére
hangsúlyosabbá vált a közfelelősség kérdése. Az álam a
szociális igazgatás feladatainak jelentős részét az
önkormányzatoknak adta át széleskörű helyi felelősséggel.
Jelentős változások kezdődtek:
-
elismerték a munkanélküliek
ellátáshoz való jogát,
-
az intézményekben élők
kiszolgáltatottságát segített csökkenteni a szociális
törvény,
-
új törvények igyekeztek
biztosítani a gyermekek, a fogyatékkal élők és a betegek
jogait,
-
a szociális jogok védelme
érdekében létrejött az állampolgári jogok országos
biztosának intézménye (ombudsman),
-
a szociális munka – mint
szakma – megjelenése,
-
megerősödtek a családsegítés
intézményei (családsegítő központok, gyermekjóléti
szolgálatok),
-
kiépült a munkaügyi
központok hálózata.
Szociális jogalkotás
A szociális igazgatásra
vonatkozó állami döntések jogszabályok formájában jelennek
meg.
Az állampolgárok alapvető
szociális jogait az Alkotmány (1949. évi XX.
törvény A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG ALKOTMÁNYA) tartalmazza:
-
17.§ A Magyar Köztársaság a
rászorulókról kiterjedt szociális intézkedésekkel
gondoskodik.
-
67.§ A Magyar köztársaságban
minden gyermeknek joga van a családja, az állam és a
társadalom részéről arra a védelemre és gondoskodásra,
amely a megfelelő testi, szellemi és erkölcsi
fejlődéséhez szükséges.
-
70/A.§ A Magyar Köztársaság
a jogegyenlőség megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek
kiküszöbölését célzó intézkedésekkel segíti.
-
70/E.§ (1) A Magyar
Köztársaság állampolgárainak joguk van a szociális
biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság, özvegység,
árvaság, és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetőségükhöz szükséges
ellátásra jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az
ellátáshoz való jogot a társadalombiztosítás útján és a
szociális intézmények rendszerével valósítja meg.
További fontos törvény a
szociálpolitika szempontjából az
1990. évi LXV. törvény
a helyi önkormányzatokról,
mely a települési önkormányzatokról szól.
1993. január 27-én kihirdették
az azóta már többször módosított
1993. évi III. törvényt
a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról,
ismertebb néven a szociális törvényt.
Megalkotását a társadalomban
végbement olyan változások tették szükségessé, amelyek okán
tömegek váltak munkanélkülivé, lejártak a megállapított
munkanélküli járadékok, privatizálták az ipart és a
mezőgazdaságot, létbizonytalanság kezdett jelentkezni a
társadalom széles rétegeiben. A régi jogszabályok részben
elavultak, részben csak részterületeket érintettek.
A törvény szerint a
szociális ellátás feltételeinek biztosítása - az egyének
önmagukért és családjukért, valamint a helyi közösségeknek a
tagjaikért viselt felelősségén túl - az állam központi
szerveinek és a helyi önkormányzatoknak a feladata.
A szociális törvény a
szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében
meghatározza az állam által biztosított egyes
szociális ellátások
formáit, szervezetét, a szociális ellátásokra való
jogosultság feltételeit, valamint érvényesítésének
garanciáit. A szociális jogalkalmazásban a hatósági
jellegnek túlzott szerepe van, túltengnek benne a szelektív
ellátások, melyek megállapítását hatósági eljárásnak kell
megelőzni (jövedelemvizsgálat, környezettanulmány,
bizottsági döntés, stb.)
A törvény előírja az eljárási
szabályokat, normákat is, melyek alkalmazása elengedhetetlen
a szociális ügyek intézése során.
Kimondja, hogy a
helyi önkormányzatok az e törvényben szabályozott
ellátásokon túl saját költségvetésük terhére egyéb
ellátásokat is megállapíthatnak.
A települési
önkormányzatok szociálpolitikáját szabályozó törvények
kötelező és önkéntesen vállalható feladatokat írnak le.
A törvények csak
kereteket adnak, és a jogosultság alapfeltételeit szabják
meg, az ellátások arányát és a jogosultság egyéb feltételeit
elég nagy szabadsággal határozhatják meg a rendeleteikben a
helyi önkormányzatok.
A szociális, és
benne a gyermekvédelmi szakmában létrejövő próbálkozásokat
szentesítette a nagyon várt, azóta már többször módosított
1997. évi XXXI. törvény
a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról.
Az Országgyűlés április 22-i ülésén fogadta el, s néhány
rendelkezését kivéve 1997. november 1-én lépett hatályba. A
gyermekvédelem történetét tekintve – tartalmán és
szemléletén kívül – mérföldkőnek számít, mivel a Szél Kálmán
nevéhez fűződő, 1901-ben hozott „Állami gyermekvédelem
alaptörvény” megszületése óta átfogó, egységes szerkezetű
jogi szabályozása nem volt a magyarországi
gyermekvédelemnek. A probléma megelőző (olyan törekvés,
mellyel megakadályozható a gyermek veszélyeztetésének
kialakulása) és problémakezelő (a már kialakult
problémahelyzetben megtalálni azokat az intézkedéseket,
intézményeket és módszereket, amelyekkel orvosolható,
illetve megelőzhető annak súlyosbodása) gyermekvédelem nem
tartozott közös rendszerbe.
A törvénnyel, és
annak megvalósíthatóságával kapcsolatban akkor és azóta is
széles vita folyik, melyek eredményeképpen több módosításra
is sor került. A megszületés ténye azonban az érintettek
(gyermekek – szakma – társadalom) számára mégis hatalmas
jelentőséggel bír. Egységes rendszerbe foglalta
gyermekvédelmünket s új intézményekkel gazdagította az
ellátási lehetőségeket.
Alapelvei
A törvényalkotó az
Alkotmányban garantált és a Gyermekek Jogairól szóló
Egyezményben megfogalmazott jogok érvényesülését tekintette
elsődleges céljának, úgy mint:
a) a gyermek mindenek felett
álló érdekét (3. Cikk),
b) a szülőnek azt a
felelősségét és kötelességét, hogy a gyermeknek jogai
gyakorlásához iránymutatást, tanácsot adjon (5. Cikk),
c) a gyermek saját
személyazonossága megtartásához fűződő jogát (8. Cikk),
d) a gyermek saját családjában
való nevelkedésének jogát (9. Cikk),
e) a gyermek
véleménynyilvánítási jogát (13. Cikk),
f) a szülők közös felelősségét
a gyermek neveléséért és fejlődésének biztosításáért (18.
Cikk),
g) a gyermek különleges
védelmét a bántalmazás és elhanyagolás bármilyen formája
ellen (19. Cikk),
h) a gyermeket megillető
helyettesítő védelmet. (20-21. Cikk),
i) a szellemileg vagy testileg
fogyatékos gyermek fokozott védelmét (23. Cikk),
j) a gyermek elhelyezésével
kapcsolatos körülmények időszakos felülvizsgálatát (25.
Cikk),
k) a gyermek megfelelő
életszínvonalhoz, egészséges fejlődéshez való jogát (27.,
33. Cikk).
A törvény – a
gyermekek sajátos jogaira és érdekeire tekintettel –
különböző
ellátások és szolgáltatások nyújtásával segíti a
családot a gyermek felnevelésében, melynek szervesen kell
kapcsolódnia a szociálpolitika egészéhez.
A gyermeket a
családból kiemelni csak akkor lehet, ha a többoldalú
támogatás ellenére a gyermeket veszélyeztető körülmények a
családon belül nem szüntethetők meg. A törvény értelmében
kizárólag csak anyagi okból nem lehet a gyermeket
családjától elválasztani.
A törvény a
pénzbeli ellátások két fő formáját különbözteti meg: a
városi gyámhivatal hatáskörébe tartozó normatív
pénzbeli ellátást (otthonteremtési
támogatás), valamint a települési önkormányzat (rendszeres
és rendkívüli támogatás), illetve a gyámhivatal által
nyújtható (gyermektartásdíj megelőlegezése)
rászorultságtól függő ellátásokat.
Az ellátó
rendszer működtetése szempontjából kiemelkedő szereppel
rendelkező önkormányzatok számára lehetővé teszi, hogy az
egyes pénzbeli ellátások összegét költségvetésük terhére
kiegészítsék, illetve más pénzbeli ellátásokat állapítsanak
meg.
A szociális
rászorultságtól függő pénzbeli ellátások megállapítása
részben a települési önkormányzatok, részben a gyámhivatal
feladata. A rendszeres gyermekvédelmi támogatás célja, hogy
az anyagi okok miatt veszélyeztetett gyermeket segítse
abban, hogy a gyermeki jogokkal összhangban a rászorult
család képes legyen a gyermek otthon történő ellátására.
A törvény a
fogyatékos gyermeket nevelő család esetén a támogatást
magasabb jövedelmi szintig teszi lehetővé.
A támogatás
tovább folyósítható a gyermek nagykorúvá válása után is,
addig az időpontig, ameddig a gyermek tanulói vagy hallgatói
jogviszonyban áll.
A rendkívüli
gyermekvédelmi támogatás olyan gyermekes családnak adható,
amely rendkívüli élethelyzetbe került. A támogatás formáját
és a jogosultság feltételeit az önkormányzat rendeletben
határozza meg. A törvény megfogalmazza azt, hogy elsősorban
azokat a gyermekeket kell ilyen támogatásban részesíteni,
akik azért kerülnek rendkívüli helyzetbe, mert a nevelésbe
vételt követően a gyámhivatal visszahelyezte őket saját
családjukba, továbbá betegség, iskoláztatás miatt segítségre
szorulnak.
A
gyermektartásdíj megelőlegezését a törvény a közigazgatás
rendszerébe illeszti, a gyámhivatalok hatáskörébe utalja.
Erre az ellátási formára akkor kerül sor, ha a bíróság a
tartásdíjat jogerősen megállapította, azonban a behajtás
átmenetileg lehetetlen, és a gyermeket gondozó személy nem
képes a gyermek részére a szükséges tartást biztosítani. A
gyermektartásdíj megelőlegezése legfeljebb 3 évig tarthat,
és a kötelezett meghatározott kamattal együtt köteles az
előlegezett összeget megtéríteni az államnak.
Az
otthonteremtési támogatás célja, hogy normatív pénzbeli
ellátásként az olyan családi háttérrel nem rendelkező fiatal
felnőttet támogassa, aki legalább 2 évet (kivételes esetben
ettől rövidebb időtartamot) eltöltött az intézményes
ellátásban, és nem rendelkezik megfelelő vagyonnal. A
támogatás mértéke a nevelésben eltöltött évekhez, valamint
az igénylő vagyoni körülményeihez igazodik.
A törvény a
gyermek érdekében mérlegelési lehetőséget biztosít a
települési önkormányzat képviselőtestületének, hogy mind a
rendszeres, mind a rendkívüli támogatást természetbeni
ellátás formájában is nyújthatja pl.: az ellátások térítési
díjának, valamint tankönyvek és tanszerek beszerzésének
átvállalása.
A lap tetejére

|