Pénzbeli ellátások
Az ellátások formái
A települési önkormányzat szociális rászorultság esetén - a
szociális alapellátás keretében - a jogosult számára időskorúak
járadékát, rendszeres szociális segélyt, lakásfenntartási
támogatást, ápolási díjat, átmeneti segélyt állapít meg e
törvényben, valamint az önkormányzat rendeletében meghatározott
feltételek szerint (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól
függő pénzbeli ellátások).
A települési önkormányzat a rendeletében meghatározott módon és
feltételek szerint a szociálisan rászorultak részére a törvényben
meghatározott pénzbeli ellátásokat kiegészítheti, valamint más
pénzbeli támogatásokat is megállapíthat.
Szociális rászorultságtól függő
pénzbeli ellátások
Időskorúak járadéka
Az időskorúak járadéka a megélhetést biztosító jövedelemmel nem
rendelkező időskorú személyek részére nyújtott támogatás. A
települési önkormányzat időskorúak járadékában részesíti azt a 62.
életévét, illetőleg a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltött
személyt, akinek
a) havi jövedelme, valamint
b) saját és vele együtt lakó házastársa, élettársa jövedelme alapján
számított egy főre jutó havi jövedelme nem haladja meg az öregségi
nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-át, egyedülálló esetén
95%-át.
Az időskorúak járadékának havi összege
a) jövedelemmel nem rendelkező jogosult esetén az öregségi nyugdíj
mindenkori legkisebb összegének 80%-a, egyedülálló esetén 95%-a;
b) jövedelemmel rendelkező jogosult esetén az a) pont szerinti
összegnek és a jogosult havi jövedelmének a különbözete.
A lap tetejére

Rendszeres
szociális segély
A települési önkormányzat rendszeres szociális segélyt állapít meg
annak a személynek, aki
a) a 18. életévét betöltötte és aktív korú, továbbá
·
munkaképességét legalább 67%-ban elvesztette, vagy
·
vakok személyi járadékában részesül, illetőleg
·
fogyatékossági támogatásban részesül,
b) aktív korú nem foglalkoztatott, feltéve, hogy megélhetése más
módon nem biztosított.
A települési önkormányzat az aktív korú nem foglalkoztatott
személyek munkaerő-piaci helyzetének javítása érdekében
foglalkoztatást szervez, melynek keretében különösen a rendszeres
szociális segélyt kérelmező igényjogosult személyek foglalkoztatását
kell biztosítani. A foglalkoztatási kötelezettség közmunka,
közhasznú munka vagy közcélú munka (a továbbiakban együtt: az
önkormányzat által szervezett foglalkoztatás) biztosításával
teljesíthető. Az önkormányzat által szervezett foglalkoztatás
időtartama legalább harminc munkanap, kivéve, ha az aktív korú nem
foglalkoztatott személyt alkalmi munkavállalói könyvvel
foglalkoztatják. Az alkalmi munkavállalói könyvvel közcélú munka
keretében történő foglalkoztatásra abban az esetben kerülhet sor, ha
a foglalkoztatás első napjától számított hat hónapon belül a
foglalkoztatás együttes időtartama eléri a harminc munkanapot. A
foglalkoztatás megszervezését az önkormányzat másik önkormányzattal
létrehozott társulás vagy más szerv útján is végezheti.
Közcélú munka keretében foglalkoztatható
a) a rendszeres szociális segélyt kérelmező igényjogosult,
b) a rendszeres szociális segélyben részesülő,
c) a települési önkormányzattal együttműködő aktív korú nem
foglalkoztatott személy.
A lap tetejére

Lakásfenntartási
támogatás
A lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászorult személyeknek,
családoknak az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló
helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez
nyújtott hozzájárulás.
Normatív lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek
a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, feltéve,
hogy a lakásfenntartás elismert havi költsége a háztartás havi
összjövedelmének 25%-át meghaladja.
A normatív lakásfenntartási támogatást egy évre kell megállapítani.
A települési önkormányzat rendeletében határozza meg a helyi
lakásfenntartási támogatás jogosultsági feltételeit, eljárási
szabályait és a támogatás összegét.
Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak
állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások
számától.
A lap tetejére

Ápolási díj
Az ápolási díj a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni
ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított anyagi
hozzájárulás.
Ápolási díjra jogosult - a jegyes kivételével - a hozzátartozó, ha
önmaga ellátására képtelen, állandó és tartós felügyeletre szoruló
a) súlyosan fogyatékos, vagy
b) tartósan beteg 18 év alatti személy gondozását, ápolását végzi.
Súlyosan fogyatékos személy az, akinek
a) segédeszközzel vagy műtéti úton nem korrigálható módon
látóképessége teljesen hiányzik, vagy aliglátóként minimális
látásmaradvánnyal rendelkezik, és ezért kizárólag tapintó - halló -
életmód folytatására képes,
b) hallásvesztesége olyan mértékű, hogy a beszédnek hallás útján
történő megértésére és spontán elsajátítására segédeszközzel sem
képes és halláskárosodása miatt a hangzó beszéd érthető ejtése
elmarad,
c) értelmi akadályozottsága genetikai, illetőleg magzati károsodás
vagy szülési trauma következtében, továbbá tizennegyedik életévét
megelőzően bekövetkező súlyos betegség miatt középsúlyos vagy annál
nagyobb mértékű, továbbá aki IQ értékétől függetlenül a személyiség
egészét érintő (pervazív) fejlődési zavarban szenved, és az
autonómiai tesztek alapján állapota súlyosnak vagy középsúlyosnak
minősíthető (BNO szerinti besorolása: F84.0-F84.9),
d) mozgásszervi károsodása, illetőleg funkciózavara olyan mértékű,
hogy helyváltoztatása a külön jogszabályban meghatározott
segédeszköz állandó és szükségszerű használatát igényli, vagy
állapota miatt helyváltoztatásra még segédeszközzel sem képes, vagy
végtaghiánya miatt önmaga ellátására nem képes és állandó ápolásra,
gondozásra szorul;
Tartósan beteg az a személy, aki a fekvőbeteg-szakellátást
nyújtó intézmény vagy illetékes szakrendelő intézet arra jogosult
szakorvosa által kiadott zárójelentés, igazolás alapján a háziorvos
szakvéleménye szerint előreláthatólag három hónapnál hosszabb
időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel.
Az ápolási díjra való jogosultság feltételeit a települési
önkormányzat kétévente legalább egyszer felülvizsgálja.
A lap tetejére

Átmeneti segély
A települési önkormányzat képviselő-testülete a létfenntartást
veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan
vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére
átmeneti segélyt nyújt. Átmeneti segély pénzintézeti tevékenységnek
nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható.
Az átmeneti segély adható alkalmanként és havi rendszerességgel. Az
alkalmankénti segély gyógyszertámogatásként, illetve az
egészségbiztosítás által nem vagy csak részben támogatott
egészségügyi szolgáltatás díjaként is megítélhető. A havi
rendszerességgel adott átmeneti segély jövedelemkiegészítő
támogatásként, rendszeres nevelési támogatásként, továbbá az
önkormányzat rendeletében meghatározott más ellátási formaként is
nyújtható.
Elsősorban azokat a személyeket indokolt átmeneti segélyben
részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más
módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező
többletkiadások, különösen betegség, elemi kár miatt anyagi
segítségre szorulnak.
A lap tetejére

Temetési segély
A települési önkormányzat a rendeletében meghatározott feltételek
szerint temetési segélyt állapíthat meg annak, aki a meghalt személy
eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt
köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a
temetési költségek viselése a saját, illetve családja
létfenntartását veszélyezteti. A jogosultság megállapítása
szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi
jövedelemhatárt az önkormányzat rendeletében úgy kell szabályozni,
hogy az az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegénél, egyedül
élő esetén annak 150%-ánál alacsonyabb nem lehet.
A temetési segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos,
legolcsóbb temetés költségének 10%-ánál, de elérheti annak teljes
összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy
családjának a létfenntartását veszélyezteti.
A lap tetejére

Természetben nyújtott szociális
ellátások
A képviselő-testület döntése alapján egyes pénzbeli ellátások
egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is
nyújthatók. Természetbeni szociális ellátásként nyújtható
a) a lakásfenntartási támogatás,
b) az átmeneti segély,
c) a temetési segély.
Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, a tankönyv, a tüzelő
segély, a közüzemi díjak, illetve a gyermekintézmények térítési
díjának kifizetése, valamint a családi szükségletek kielégítését
szolgáló, gazdálkodást segítő támogatás.
Családi szükségletek kielégítését szolgáló, gazdálkodást segítő
támogatásnak minősül
a) a földhasználati lehetőség,
b) a mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások,
c) a munkaeszközök és a munkavégzéshez szükséges forgó eszközök,
d) a szaktanácsadás, a szakképzés biztosítása.
A családi szükségletek kielégítését szolgáló gazdálkodást segítő
támogatás nyújtására akkor van mód, ha a települési önkormányzat
rendeletben szabályozza a támogatás eljárási szabályait, a támogatás
formáit és értékét, a támogatott jogait és kötelezettségeit, illetve
a kötelezettség megszegésének következményeit.
Köztemetés
A haláleset helye szerint illetékes települési önkormányzat
polgármesterének kell - a halálesetről való tudomásszerzést követő
30 napon belül - gondoskodnia az elhunyt személy közköltségen
történő eltemettetéséről, ha
a) nincs vagy nem lelhető fel az eltemettetésre köteles személy,
vagy
b) az eltemettetésre köteles személy az eltemettetésről nem
gondoskodik.
A lap tetejére

Közgyógyellátás
A szociálisan rászorult személy részére az egészségi állapot
megőrzéséhez és helyreállításához kapcsolódó kiadásainak
csökkentésére közgyógyellátási igazolvány (a továbbiakban:
igazolvány) állítható ki.
A közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkező személy térítésmentesen
jogosult a társadalombiztosítás által támogatott egyes
a) gyógyszerekre,
b) gyógyászati segédeszközökre,
c) protetikai és fogszabályozó eszközökre, ideértve ezek javításának
költségeit is, valamint
d) a járóbeteg-szakellátás keretében gyógyfürdőben nyújtott
fizioterápiás kezelésre [az a)-d) pont szerintiek a továbbiakban
együtt: gyógyszer].
Közgyógyellátásra jogosult
a) a bentlakásos gyermek- és ifjúságvédelmi intézményben lakó, az
átmeneti gondozott, az átmeneti és tartós nevelésbe vett kiskorú;
b) a rendszeres szociális segélyben részesülő;
c) a pénzellátásban részesülő hadigondozott és a nemzeti gondozott;
d) a sorkatonai családi segélyben részesülő;
e) a központi szociális segélyben részesülő;
f) a rokkantsági járadékos;
g) az, aki I., II. csoportú rokkantsága alapján részesül
nyugellátásban, baleseti nyugellátásban;
h) az, aki, vagy aki után szülője vagy eltartója magasabb összegű
családi pótlékban részesül.
A települési önkormányzat képviselő-testülete ezen kívül annak is
megállapíthatja a közgyógyellátásra való jogosultságát, aki
szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt
létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni. A szociális
rászorultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető egy főre
számított havi családi jövedelemhatárt az önkormányzat rendeletében
úgy kell szabályozni, hogy az az öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének 150%-ánál, egyedül élő esetén annak 200%-ánál
alacsonyabb nem lehet.
A jegyző évente ellenőrzi a kiadott igazolvány jogosultságának
fennállását.
Egészségügyi
szolgáltatásra való jogosultság
A települési önkormányzat polgármestere önkormányzati hatáskörben az
egészségügyi szolgáltatás igénybevétele céljából annak a személynek
állapítja meg szociális rászorultságát,
a) akinek családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi
nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,
b) aki egyedül élő és jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg, és nem rendelkezik
vagyonnal.
A lap tetejére

Adósságkezelési szolgáltatás
A települési önkormányzat lakhatást segítő adósságkezelési
szolgáltatásban részesítheti azt a családot vagy személyt,
a) akinek az adóssága meghaladja az ötvenezer forintot, és
b) akinek a közüzemek valamelyikénél fennálló tartozása legalább hat
havi, továbbá
c) akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem
haladja meg az önkormányzat rendeletében meghatározott összeghatárt,
valamint
d) aki a településen elismert minimális lakásnagyságot és minőséget
meg nem haladó lakásban lakik,
feltéve, hogy vállalja az adósság és a települési önkormányzat által
megállapított adósságcsökkentési támogatás különbözetének
megfizetését, továbbá az adósságkezelési tanácsadáson való
részvételt.
Az adósságnak minősül
a) a lakhatási költségek körébe tartozó közüzemi díjtartozás
(vezetékes gáz-, áram-, távhő szolgáltatási, víz- és
csatornahasználati, valamint szemétszállítási díjtartozás),
b) a társasházi lakások esetén fizetendő közösköltség-hátralék,
c) a lakbérhátralék,
d) a hitelintézettel kötött lakáscélú kölcsönszerződésből fennálló
hátralék.
Az adósságkezelési szolgáltatás esetén a jogosult
a) adósságkezelési tanácsadásban, és
b) adósságcsökkentési támogatásban részesül, amelyet az
adósságkövetelés jogosultjának kell folyósítani.
Az adósságcsökkentés címén nyújtott támogatás vissza nem térítendő
szociális támogatásnak minősül.
A települési önkormányzat adósságkezelési szolgáltatást akkor
nyújthat, ha
a) az adósságkezelési szolgáltatás működtetéséről önkormányzati
rendeletet alkot,
b) adósságkezelési tanácsadást működtet, továbbá
c) az adósságcsökkentési támogatás nyújtásához saját forrást különít
el.
A települési önkormányzat a külön jogszabályban meghatározott
feltételek szerint az adósságkezelési tanácsadást saját intézménye
vagy más szerv útján biztosíthatja.
A lap tetejére

Szociális szolgáltatások
Az ellátások formái
A szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást nyújtó
ellátást (a továbbiakban: személyes gondoskodás) az állam, valamint
az önkormányzatok biztosítják.
A személyes gondoskodás magában foglalja a szociális alap- és
szakosított ellátásokat.
A személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapellátási
formák a következők:
a) étkeztetés,
b) házi segítségnyújtás,
c) családsegítés,
d) speciális alapellátási feladatok.
A személyes gondoskodás keretébe tartozó szakosított ellátást nyújt
a) az ápolást, gondozást nyújtó intézmény,
b) a rehabilitációs intézmény,
c) a lakóotthon (a továbbiakban a)-c) pont együtt: tartós
bentlakásos intézmény),
d) az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmény (a továbbiakban a) -d)
pont együtt: bentlakásos intézmény),
e) a nappali ellátást nyújtó intézmény,
f) az egyéb speciális szociális intézmény
A települési önkormányzat a szociálisan rászorultak ellátása
érdekében gondozási központot működtethet, mely alaptevékenysége
körébe ellátja az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, valamint a
nappali ellátást. Ezen feladatokon túlmenően gondoskodik még az
alábbi feladatok közül legalább további kettő biztosításáról:
a) az ellátási területen jelentkező igények felmérése, a gondozás
megszervezése, más szolgáltatási formákhoz történő hozzáférés
segítése, valamint tanácsadás biztosítása,
b) az alap- és nappali ellátást nyújtó intézmények tevékenységének
összehangolása,
c) speciális alapellátási feladatok megszervezése,
d) bentlakásos intézmény működtetése.
Az ellátást biztosíthatják önkormányzati feladatokat ellátó nem
állami fenntartó természetes és jogi személyek is meghatározott
feltételek szerint.
Normatív állami hozzájárulásra jogosult személyes gondoskodást
nyújtó közfeladatot ellátó
a) egyházi jogi személy,
b) társadalmi szervezet,
c) alapítvány,
d) közalapítvány,
e) közhasznú társaság,
f) egyéni vagy társas vállalkozás.
A lap tetejére

Alapellátások
Az alapellátás megszervezésével a települési önkormányzat segítséget
nyújt a szociálisan rászorulók részére saját otthonukban és
lakókörnyezetükben önálló életvitelük fenntartásában, valamint
egészségi állapotukból, mentális állapotukból vagy más okból
származó problémáik megoldásában.
A települési önkormányzat az alapellátás keretében gondoskodik
különösen az időskorúak, a fogyatékos személyek, a pszichiátriai
betegek, a szenvedélybetegek, továbbá a hajléktalan személyek
ellátásának megszervezéséről.
A lap tetejére

Étkeztetés
Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a
legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik azt
önmaguknak, illetve önmaguknak és eltartottjaik részére tartósan
vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani.
Étkeztetésben kell részesíteni azt az igénylőt, illetve általa
eltartottat is, aki kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az
étkezésről más módon gondoskodni.
A településen élő fogyatékos személyek, pszichiátriai betegek,
hajléktalan személyek vagy szenvedélybetegek részére lehetőséget
kell biztosítani az étkeztetés igénybevételére, illetve segítséget
kell nyújtani a saját lakóhelyükön történő étkezés biztosítására.
A lap tetejére

Házi
segítségnyújtás
Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni
a) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk
ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
b) azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről,
valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló
életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget
igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek,
c) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik
ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi
elhelyezésre várakoznak.
A házi segítségnyújtás kiegészítő szolgáltatása vagy önállóan
megszervezett szolgáltatási formája a jelzőrendszeres házi
segítségnyújtás. A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját
otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt
rászoruló időskorú, valamint fogyatékos személyek részére nyújtott
ellátás. Segítségével fenntarthatók a biztonságos életvitel
feltételei, krízishelyzetben lehetőséget nyújt az ellátást
igénybevevő személynél történő gyors megjelenésre és
segítségnyújtásra.
A fogyatékos személyek részére nyújtott jelzőrendszeres házi
segítségnyújtás ellátója együttműködik a támogató szolgálattal.
A lap tetejére

Családsegítés
A családsegítő szolgáltatásban nyújtott általános és speciális
segítő szolgáltatás olyan személyes szociális szolgáltatás, amely a
szociális munka eszközeinek és módszereinek felhasználásával
hozzájárul az egyének, a családok, valamint a különböző közösségi
csoportok jólétéhez és fejlődéséhez, továbbá a szociális
környezetükhöz való alkalmazkodáshoz.
A családsegítő szolgáltatás általános és speciális segítő
szolgáltatása keretében a települési önkormányzat segítséget nyújt a
működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy
krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az
ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet
megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.
Az a települési önkormányzat, amely a családsegítő szolgáltatást
önálló intézmény működtetésével biztosítja, az általános segítő
szolgáltatáson túl speciális segítő szolgáltatást is nyújt. Ennek
keretében a szociálisan rászorult egyének, csoportok számára önálló
szolgáltatást biztosít, a gyermekeket nevelő családok számára
speciális programokat szervez. A speciális segítő szolgáltatásokra
vonatkozó részletes szabályokat a települési önkormányzat rendelete
határozza meg.
A lap tetejére

Speciális
alapellátási feladatok
A közösségi pszichiátriai ellátásról és a támogató szolgálatokról (a
továbbiakban együtt: speciális alapellátási feladatok) a települési
önkormányzat gondoskodik. A speciális alapellátási feladatokról
elsősorban a gondozási központ, ennek hiányában a családsegítő
szolgálat keretében is lehet gondoskodni. Amennyiben a településen
nem működik gondozási központ vagy családsegítő szolgálat, a
speciális alapellátási feladatok megszervezéséről a települési
önkormányzat önállóan gondoskodik, vagy segítséget nyújt az ellátást
igénylőnek a speciális szolgáltatásokhoz való hozzájutáshoz.
A közösségi pszichiátriai ellátás
keretében a pszichiátriai beteg részére lakókörnyezetében komplex
segítséget kell nyújtani mindennapi életvitelében, továbbá lehetőség
szerint biztosítani szükséges a meglevő képességeinek megtartását,
illetve fejlesztését.
A pszichiátriai beteg állapotának figyelemmel kísérése érdekében a
szociális ellátást végző személy kapcsolatot tart fenn az ellátott
személy háziorvosával, illetve pszichiátriai szakorvosával, valamint
családjával. A pszichiátriai beteg számára segítséget kell nyújtani
a) egészségi és pszichés állapota javításában,
b) a mindennapi életében adódó konfliktusok feloldásában és
problémái megoldásában,
c) a szociális és mentális gondozásában,
d) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájuttatásában.
A fogyatékos személyek lakókörnyezetben történő ellátása
támogató szolgálat
megszervezésével is
megvalósulhat. A támogató szolgálat célja a fogyatékos személy
önrendelkezésén alapuló önálló életvitelének megkönnyítése,
elsődlegesen a lakáson kívüli közszolgáltatások elérésének
segítésével, valamint önállóságának megőrzése mellett a lakáson
belüli speciális segítségnyújtás biztosítása.
A támogató szolgálat feladata a fogyatékosság jellegének megfelelően
a) az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz,
közszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása (speciális személyi
szállítás, szállító szolgálat működtetése),
b) az általános egészségi állapotnak és a fogyatékosság jellegének
megfelelő egészségügyi-szociális ellátásokhoz, valamint a fejlesztő
tevékenységhez való hozzájutás személyi és eszközfeltételeinek
biztosítása,
c) információnyújtás, ügyintézés, tanácsadás, a tanácsadást követően
a társadalmi beilleszkedést segítő szolgáltatásokhoz való hozzájutás
biztosítása,
d) a jelnyelvi tolmácsszolgálat elérhetőségének biztosítása,
e) segítségnyújtás a fogyatékos személyek kapcsolatkészségének
javításához, családi kapcsolatainak erősítéséhez speciális, önsegítő
csoportokban való részvételükhöz,
f) egyes szociális alapellátási részfeladatok biztosítása a
fogyatékos személyek speciális szükségleteihez igazodóan,
g) segítségnyújtás a fogyatékos emberek társadalmi integrációjának
megvalósulásához, valamint a családi, a közösségi, a kulturális, a
szabadidős kapcsolatokban való egyenrangú részvételhez szükséges
feltételek biztosítása,
h) a fogyatékos személy munkavégzését, munkavállalását segítő
szolgáltatások elérhetőségének, igénybevételének elősegítése.
A támogató szolgálat együttműködik a területen lévő szociális alap-
és nappali ellátást biztosító intézménnyel, a lakóotthonnal, a
háziorvosi szolgálattal, körzeti védőnővel, otthonápoló
szolgálattal, gyógypedagógiai, nevelési szakszolgálatokkal és a
fogyatékos személyek segítő, szolgáltató szervezeteivel.
Az alapellátás keretében a települési önkormányzat szolgáltatást
nyújt a településen élő azon
szenvedélybetegek
részére, akik
a) intézményi jogviszony megszűnését követően saját
lakókörnyezetükben élnek és megfelelő életvitelük fenntartásához
segítséget igényelnek,
b) akik valamely más - nem bentlakásos - ellátási forma
szolgáltatásaiban, orvosi vagy egyéb terápiás kezelésben részesülnek
és önálló életvitelük fenntartásához segítségre van szükségük.
Az utcai szociális munka
keretében
biztosítani kell az utcán tartózkodó hajléktalan személy
helyzetének, életkörülményeinek figyelemmel kísérését, szükség
esetén ellátásának kezdeményezését, illetve az ellátás
biztosításához kapcsolódó intézkedés megtételét. Az utcai szociális
munka megszervezhető önállóan, vagy családsegítő szolgálat, nappali
melegedő, illetve gondozási központ keretein belül.
A lap tetejére

III. cím
Szakosított
ellátási formák
Ha az életkoruk, egészségi állapotuk, valamint szociális helyzetük
miatt a rászorult személyekről az alapellátás keretében nem lehet
gondoskodni, a rászorultakat állapotuknak és helyzetüknek megfelelő
szakosított ellátási formában kell gondozni.
A lap tetejére

Ápolást,
gondozást nyújtó intézmények
Az önmaguk ellátására nem, vagy csak folyamatos segítséggel képes
személyek napi legalább háromszori étkeztetéséről, szükség szerint
ruházattal, illetve textíliával való ellátásáról, mentális
gondozásáról, egészségügyi ellátásáról, valamint lakhatásáról (a
továbbiakban: teljes körű ellátás) az ápolást, gondozást nyújtó
intézményben kell gondoskodni, feltéve, hogy ellátásuk más módon nem
oldható meg.
Ápolást, gondozást nyújtó intézmény az idősek otthona, a
pszichiátriai betegek otthona, a szenvedélybetegek otthona, a
fogyatékos személyek otthona, valamint a hajléktalanok otthona.
Az idősek otthonában elsősorban azoknak a
nyugdíjkorhatárt betöltött személyeknek (a továbbiakban: időskorúak)
ápolását, gondozását végzik, akiknek egészségi állapota rendszeres
gyógyintézeti kezelést nem igényel. Az idősek otthonába az a 18.
életévét betöltött személy is felvehető, aki betegsége miatt nem tud
önmagáról gondoskodni. A pszichiátriai vagy szenvedélybetegségben
szenvedők ellátásáról más intézmény keretében kell elkülönítetten
gondoskodni.
Ha az idősek otthona ellátását igénybe vevő személy esetében
demencia körébe tartozó kórkép került megállapításra, ellátásáról az
intézményen belül intenzív gondozást biztosító részleg vagy
gondozási csoport kialakításával, különállóan kell gondoskodni.
A fogyatékos személyek otthonába az a fogyatékos
személy vehető fel, akinek oktatására, képzésére, foglalkoztatására,
valamint gondozására csak intézményi keretek között van lehetőség.
Enyhe értelmi fogyatékos kiskorú csak kivételes esetben helyezhető
el a fogyatékos személyek otthonában.
A fogyatékos személyek otthonában elkülönítetten kell megszervezni a
kiskorúak és a felnőttek, valamint az enyhe értelmi fogyatékos
személyek és a középsúlyos, illetve súlyos értelmi fogyatékos
személyek ellátását.
A fogyatékos személy intézményi ellátását úgy kell megszervezni,
hogy számára az állapotának megfelelő önállóság, döntési lehetőség
biztosított legyen. A fogyatékos személy részére biztosítani kell -
a fogyatékosságának megfelelő - szinten tartó, képességfejlesztő,
munkajellegű foglalkoztatást, továbbá sport- és szabadidős
tevékenység végzését is.
A fogyatékos személyek otthonában elkülönítetten
rehabilitációs részleg is működtethető, feltéve, hogy az a
külön jogszabályban meghatározott tárgyi és személyi feltételeknek
egyébként megfelel.
A pszichiátriai betegek otthonába az a krónikus
pszichiátriai beteg vehető fel, aki az ellátás igénybevételének
időpontjában nem veszélyeztető állapotú, akut gyógyintézeti kezelést
nem igényel, és egészségi állapota, valamint szociális helyzete
miatt önmaga ellátására segítséggel sem képes.
Azon ellátást igénylő, akinek a kezelőorvos által meghatározott
alapbetegsége
a) időskori vagy egyéb szellemi leépülés,
b) súlyos antiszociális, közösségi együttélésre képtelen
személyiségzavar,
c) szenvedélybetegség
csak abban az esetben vehető fel a pszichiátriai betegek otthonába,
ha az intézmény az alapbetegségével összefüggésben is szolgáltatást
képes nyújtani számára.
A pszichiátriai betegek otthonába történő felvételhez a területileg
illetékes pszichiátriai gondozó szakorvosának, illetve - amennyiben
az ellátás igénylése időpontjában kórházi kezelésben részesül - a
fekvőbeteg-gyógyintézet pszichiátriai osztálya vezetőjének - az
intézménybe történő felvételt megelőző - három hónapnál nem régebbi
szakvéleménye szükséges.
A szenvedélybetegek otthonában annak a személynek az
ápolását, gondozását végzik, aki szomatikus és mentális állapotát
stabilizáló, illetve javító kezelést igényel, önálló életvitelre
időlegesen nem képes, de kötelező intézeti gyógykezelésre nem
szorul.
A szenvedélybetegek otthonába történő elhelyezéshez a területileg
illetékes fekvőbeteg-gyógyintézet pszichiátriai osztályának vagy
pszichiátriai gondozó addiktológusának, ennek hiányában a
területileg illetékes pszichiátriai osztály vagy pszichiátriai
gondozó pszichiáter szakorvosának - intézménybe történő felvételt
megelőző -, három hónapnál nem régebbi szakvéleménye szükséges.
A hajléktalanok otthonában olyan hajléktalan személy
gondozását kell biztosítani, akinek az ellátása átmeneti
szálláshelyen, rehabilitációs intézményben nem biztosítható és kora,
egészségi állapota miatt tartós ápolást, gondozást igényel.
A lap tetejére

Rehabilitációs
intézmények
A rehabilitációs intézmény a bentlakók önálló életvezetési
képességének kialakítását, illetve helyreállítását szolgálja.
Rehabilitációs intézmény
a) a pszichiátriai betegek,
b) a szenvedélybetegek,
c) a fogyatékos személyek,
d) a hajléktalan személyek rehabilitációs intézménye.
A pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek rehabilitációs
intézményében azt a 18. életévét betöltött pszichiátriai,
illetve szenvedélybeteget kell ellátni, aki rendszeres vagy akut
gyógyintézeti kezelésre nem szorul és utógondozására nincs más mód.
A pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek rehabilitációs
intézményében a gondozottak részére képzési, munka jellegű vagy
terápiás foglalkoztatást kell szervezni és elő kell készíteni a
családi és lakóhelyi környezetükbe történő visszatérésüket.
A fogyatékosok rehabilitációs intézménye azoknak a
fogyatékos, valamint mozgás-, illetőleg látássérült személyeknek az
elhelyezését szolgálja, akiknek oktatása, képzése, átképzése és
rehabilitációs célú foglalkoztatása csak intézményi keretek között
valósítható meg.
A fogyatékosok rehabilitációs intézménye előkészíti az ott élők
családi és lakóhelyi környezetbe történő visszatérését, valamint
megszervezi az intézményi ellátás megszűnését követő utógondozást.
A hajléktalanok rehabilitációs intézménye annak az
aktív korú, munkaképes hajléktalan személynek az elhelyezését
szolgálja, akinek szociális ellátása ily módon indokolt, és aki
önként vállalja a rehabilitációs célú segítőprogramokban való
részvételt.
A lap tetejére

Nappali
ellátást nyújtó intézmények
A nappali ellátást nyújtó intézmények elsősorban a saját otthonukban
élők részére biztosítanak lehetőséget a napközbeni tartózkodásra,
étkezésre, társas kapcsolatokra, valamint az alapvető higiéniai
szükségletek kielégítésére.
Nappali ellátást nyújtó intézmény az idősek klubja, a fogyatékosok
nappali intézménye, a szenvedélybetegek nappali intézménye, a
pszichiátriai betegek nappali intézménye, továbbá a nappali
melegedő.
Az idősek klubja a szociális és mentális támogatásra
szoruló, önmaguk ellátására részben képes időskorúak napközbeni
gondozására szolgál. Az idősek klubjába felvehető az a 18. életévét
betöltött személy is, aki egészségi állapota miatt támogatásra
szorul.
A fogyatékosok nappali intézménye a harmadik
életévüket betöltött, önkiszolgálásra részben képes fogyatékosok
napközbeni gondozására, foglalkoztatására és nevelésére szolgáló, a
közoktatás körébe nem tartozó ellátási forma.
Rendkívül indokolt esetben gondozható a fogyatékosok nappali
intézményében az a személy is, akire nézve szülője vagy más
hozzátartozója gyermeknevelési támogatásban vagy ápolási díjban
részesül.
Fogyatékos személyek nappali intézményében önellátásra részben
képes, vagy önellátásra nem képes és felügyeletre szoruló
halmozottan fogyatékos, illetve autista személy részére is
biztosítható szolgáltatás. Szükség esetén a települési önkormányzat
kizárólag halmozottan fogyatékos, illetve kizárólag autista
személyek ellátásáról is gondoskodhat nappali intézményi
szolgáltatás keretében.
A nappali melegedő elsősorban a hajléktalan személyek
nappali tartózkodására nyújt lehetőséget.
A szenvedélybetegek nappali intézménye a
szenvedélybetegséggel küzdő személyek napközbeni ellátását,
gondozását végzi.
A szenvedélybetegek nappali intézményében elsősorban azokat a
személyeket kell gondozni, akiket szenvedélybetegségük miatt -
korábban - fekvőbeteg-gyógyintézetben kezeltek, illetve
rehabilitációs intézményben gondoztak; illetve akik az intézményi
kezelés, gondozás megelőzése miatt erre rászorulnak.
A pszichiátriai betegek nappali intézményében az a
személy gondozható, aki korábban pszichiátriai betegsége miatt
gyógykezelés alatt állt, illetve akit pszichiátriai betegek
intézményében gondoztak, valamint az intézményi kezelés, gondozás
megelőzése miatt erre rászorul és napközbeni ellátása másképp nem
oldható meg.
A lap tetejére

Átmeneti
elhelyezést nyújtó intézmények
Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények - a hajléktalanok éjjeli
menedékhelye és átmeneti szállása kivételével - ideiglenes jelleggel
legfeljebb egyévi időtartamra teljes körű ellátást biztosítanak.
Az átmeneti elhelyezés különös méltánylást érdemlő esetben az
intézmény orvosa szakvéleményének figyelembevételével egy
alkalommal, egy évvel meghosszabbítható.
Az átmeneti elhelyezést nyújtó intézmények:
a) időskorúak gondozóháza: azok az időskorúak,
valamint azok a 18. életévüket betöltött beteg személyek vehetők
fel, akik önmagukról betegségük miatt vagy más okból otthonukban
időlegesen nem képesek gondoskodni.
b) fogyatékos személyek gondozóháza: azok a fogyatékos
személyek helyezhetők el, akiknek ellátása családjukban nem
biztosított, vagy az átmeneti elhelyezést a család tehermentesítése
teszi indokolttá.
c) pszichiátriai betegek átmeneti otthona: az a
pszichiátriai beteg helyezhető el, akinek ellátása átmenetileg más
intézményben vagy a családjában nem oldható meg, viszont tartós
bentlakásos intézményi elhelyezése vagy fekvőbeteg-gyógyintézeti
kezelése nem indokolt.
d) szenvedélybetegek átmeneti otthona: az a személy
helyezhető el, akinél szakorvosi (addiktológus, pszichiáter)
szakvélemény alapján szenvedélybetegség került megállapításra, és
ellátása átmeneti jelleggel családjában vagy lakókörnyezetében nem
oldható meg.
e) éjjeli menedékhely: az önellátásra és a közösségi
együttélés szabályainak betartására képes hajléktalan személyek
éjszakai pihenését, valamint krízishelyzetben éjszakai szállás
biztosítását lehetővé tevő szolgáltatás.
f) hajléktalan személyek átmeneti szállása: azoknak a
hajléktalan személyeknek az elhelyezését biztosítja, akik az
életvitelszerű szálláshasználat és a szociális munka segítségével
képesek az önellátásra
A lap tetejére

Lakóotthonok
A lakóotthon olyan nyolc-tizenkettő pszichiátriai beteget vagy
fogyatékos személyt - ideértve az autista személyeket is -,
illetőleg szenvedélybeteget befogadó intézmény, amely az ellátást
igénybevevő részére életkorának, egészségi állapotának és önellátása
mértékének megfelelő ellátást biztosít.
A lakóotthonok típusai a következők:
a) fogyatékos személyek lakóotthona;
b) pszichiátriai betegek lakóotthona;
c) szenvedélybetegek lakóotthona.
A lakóotthoni ellátás formái:
a) fogyatékos személyek lakóotthona esetében,
·
rehabilitációs célú lakóotthon,
·
ápoló-gondozó célú lakóotthon;
b) pszichiátriai, illetve szenvedélybetegek lakóotthona esetében
rehabilitációs célú lakóotthon.
A rehabilitációs célú lakóotthonba az a személy helyezhető el,
a) aki intézményi elhelyezés során felülvizsgálatban részt vett, és
a felülvizsgálat eredménye, illetve a gondozási terv és egyéni
fejlesztés alapján lakóotthoni elhelyezése az önálló életvitel
megteremtése érdekében indokolt;
b) aki családban él és képességei fejlesztése, valamint ellátása
lakóotthoni keretek között biztosítható és rehabilitációja
családjában nem oldható meg;
c) az a)-b) pontban meghatározottakon túl önellátásra legalább
részben képes;
d) lakóotthonba kerülése időpontjában a tizenhatodik életévét már
betöltötte, de a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt még nem.
A fogyatékos személyek ápoló-gondozó célú lakóotthonába -
intézményből történő elhelyezés esetén a felülvizsgálat és az egyéni
fejlesztés eredményeire figyelemmel - a fogyatékosság jellegétől és
súlyosságától függetlenül helyezhető el fogyatékos személy.
A lakóotthonban elhelyezett személy részére - szükség szerint -
étkezést, ruházattal, illetve textíliával való ellátást, mentális
gondozást, a külön jogszabályban meghatározott egészségügyi
ellátást, valamint az önálló életvitelhez szükséges feltételeket
kell biztosítani.
A lap tetejére

|